دسترسی به آبشار مارگون با وسیله های نقلیه
نوشته شده توسط : رضا اسدی

آبشار مارگون

آبشار مارگون یکی بزرگ‌ترین آبشار چشمه‌ای دنیا به حساب می آید که دمای آب آن حتی در گرم‌ترین ماه‌های سال کم تر از ده درجه سانتی‌گراد می باشد.

آبشار مارگون با هفتاد متر ارتفاع و عرض صد متر یکی از باشکوه‌ترین آبشارهای ایران محسوب می شود. محوطه‌ی این آبشار زیبا دارای پارکینگ، سرویس بهداشتی و مکان‌های مسطحی است که به وسیله ی شهرداری برای برپایی چادر و اقامت بازدیدکنندگان ایجاده شده است.

از آنجایی که در بالای آبشار هیچ رودخانه‌ای نیست و هزاران چشمه‌ای که از دل کوه وجود دارد و سرازیر می‌شوند منبع آب این آبشار زیبا هستند، به مارگون آبشار چشمه‌ای هم می گویند.

رودخانه‌ی حاصل از چشمه‌های مارگون تا نزدیکی سپیدان می رسد. با در دست داشتن ارتفاع بالای ۲۲۰۰ متر، در فصل های سرد در این منطقه شاهد قندیل‌های یخی در کنار آبشار خواهید بود. درخت زالزالک، باغ‌های سیب، بوته‌های زرشک در بین انبوه درخت‌ها جنگلی، زیبایی طبیعی آبشار را دو برابر می‌کنند. ساکنین روستای مارگون قومیت لر دارند و به لهجه‌ی زیبای لری حرف می زنند.

بر خلاف بسیاری از آبشا‌رهای ایران برای دستیابی به آبشار مارگون خیلی راحت است. چنان چه از شهرهای شمالی کشور تمایل به سفر به این آبشار را دارید، پس از رسیدن به مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد، شهر یاسوج، طول مسیر شما تا آبشار حدود ۶۵ کیلومتر است. در کیلومتر ۲۹ جاده‌ی یاسوج به اقلید تابلو‌هایی شما را به سمت آبشار هدایت می‌کنند. مسیر خودرو تا ۸۰۰ متری آبشار ادامه دارد. ادامه‌ی مسیر را می بایست پیاده سپری کنید. هرچه که این مسیر پیاده‌روی هم سنگ‌ فرش و دارای پله‌های سیمانی می باشد. از آنجایی که این آبشار از نظر تقسیمات کشوری در استان فارس و کاملا در شهر سپیدان قرار گرفته است احتمال دارد برای رسیدن به آن مسیر دیگری را انتخاب نمایید.

در صورتی که از جنوب کشور تمایل به دیدن این آبشار هستید پس از رسیدن به‌ مرکز استان شیراز، فارس، به سمت سپیدان حرکت کنید. از سپیدان تا آبشار حدود ۱۳۰ کیلومتر راه است. هر دوی این راه‌ها آسفالت و دارای جاده‌های زیبا با طبیعتی بکر و مثال‌زدنی می باشند. پس انتخاب راه تا مقصد به عهده‌ی شماست.

دسترسی به آبشار مارگون با وسیله های نقلیه

گردشگرانی که در تور شیراز هستند و یا تمایل به بازدید از استان چهار محال بختیاری را دارند می‌توانند با وسیله نقلیه تا 800 متری این آبشار پیش بروند ولی ادامه‌ی مسیر تا آبشار را می بایست پیاده سپری کنید.

زیبایی‌های مسیر از درختان گرفته تا چشمه‌های کوچک و دوست داشتنی شما را وادار به عکس گرفتن خواهد کرد.

بهترین موقع برای بازدید از آبشار مارگون چه زمانی است:

بهترین موقع برای دیدن آبشار مارگون فصل بهار و به ویژه اردیبهشت ماه است. البته چنان چه اهل ماجراجویی باشید، می‌توانید در فصل زمستان از آبشار و قندیل‌های غول یپکر آن دیدن کنید. پیشنهاد می شود که پیش از سفرتان چک کنید تا مسیر دسترسی به آبشار به علت بارش برف بسته نباشد.

امکانات رفاهی آبشار مارگون:

در سال‌های اخیر امکانات رفاهی مثل پارکینگ، سرویس بهداشتی، کباب پز و سطل‌های زباله در اطراف آبشار مارگون قرار گرفته که رفاه حال گردشگران را زیادتر می کند. در صورتی که تا به حال هنوز آن گونه که شایسته است امکانات مناسب تفریحی در کنار آبشار مارگون وجود ندارد، خوشحال می شویم چنان چه تجربه سفر و بازدید از مارگون را دارید، از امکانات و تفریحاتش برای ما و دیگر فاینداتوری ها بگویید.

اقامت در آبشار مارگون:

امکانات اقامتی در مسیر رسیدن به روستای مارگون و شهرهای اطراف آن وجود دارد؛ ولی در خود منطقه فقط چند سوئیت و آپارتمان است که بهتر است پیش از سفرتان از ظرفیت اقامتی‌شان اطلاع داشته باشید. البته بسیاری از گردشگران تمایل دارند با نصب چادرها و کمپ‌های کوچک شب را در طبیعت سپری کنند.

چگونه به آبشار مارگون برویم ؟

استان فارس، جاده یاسوج- اقلید، شهر اردکان، کمهر، علی اباد کاکان، جاده مارگون، منطقه جوب خلا ، باغ مارگون، آبشار مارگون

شما عزیزان می‌توانید از 3 طرف به آبشار مارگون دست پیدا کنید. از استان فارس و شهر اردکان، از شهر شیراز و سپیدان، از شهر یاسوج و جاده کاکان مسیرهای دسترسی شما می باشند.

چقدر فاصله از اصفهان تا آبشار مارگون است؟

از اصفهان تا آبشار حدود پنج تا شش ساعت راه است. بهتر است بعد از حرکت از اصفهان اول به نجف آباد، بروجن، گندمان، سیله خود را به بزرگراه یاسوج- اصفهان برسانید. بعد از رسیدن به بلوار شهید ابوالحسن اما پور از دوربرگردان پیش از میدان کشاورز وارد جاده یاسوج، اقلید شوید. البته خیلی از مسافران از جاده سی سخت هم بهره گیری می‌کنند تا وارد جاده یاسوج – اقلید شوند.

چقدر فاصله از شیراز تا بهشت گمشده است؟

بهشت گمشده یا مرودشت شیراز در منطقه کامفیروز استان فارس قرار گرفته است. اسم اصلی این منطقه تنگ بستانک می باشد که جزو مناطق حفاظت شده ایران به شمار می رود. فاصله بهشت گمشده تا شیراز حدود 120 کیلومتر و از مرودشت حدود 100 کیلومتر می باشد.

اولین مسیر آن:

مبدا حرکت از آبشار مارگون، کمهر، رد شدن از پیست اسکی پولادکف، اردکان، جاده دشتک، جاده 2 طرفه جاده اردکان- یاسوج، بزرگراه دکتر حسابی، جاده محلاتی، بزرگراه امام خمینی، بلوار پارسیان جنوبی، بزرگراه شیراز مرودشت، بلوار 60 متری پارسه، منطقه تنگ بستانک مرودشت.

دومین مسیر آن:

مبدا حرکت از آبشار مارگون، کمهر، عبور، اردکان، بانش، بزرگراه شیراز پرسپولیس، بزرگراه شیراز مرودشت، بلوار 60 متری پارسه، منطقه تنگ بستانک مرودشت.فاصله بهشت گمشده مرودشت تا آبشار مارگون بهشت گمشده مرودشت تا آبشار مارگون

از تهران تا شیراز چقدر فاصله است؟

شما عزیزان می‌توانید به وسیله ی هواپیما (یک ساعت و 20 دقیقه پرواز)، قطار (10 ساعت) و ماشین شخصی (10 ساعت) خودتان را به شیراز برسانید. بعد از شیراز به منطقه سپیدان سفر کنید.

 





:: بازدید از این مطلب : 120
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 1 مهر 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: