نوشته شده توسط : رضا اسدی

تمامی موجودات روی کره زمین به گونه ای آفریده شده اند که می توانند تا حدودی خود را با موقعیت های مختلف وفق بدهند، در واقع موجودات مختلف بدلیل تغییراتی که در زندگیشان رخ داده است دچار تغییراتی در فرم بدن یا نحوه زندگی شده اند، اما این در طول زمانی نسبتا طولانی ایجاد شده است و معمولا موجودات کمتری می توانند در زمان های کوتاه تغییر کنند.

انسان به عنوان اشرف مخلوقات باید نحوه رفتارش به گونه دیگری باشد و بتواند به خوبی خودش را با موقعیت های جدید وفق دهد، یکی از مسائلی که تمامی مردم دنیا در سال 2020 با آن درگیر شدند، بیماری کرونا است، از این رو هر کسی بهتر توانست خودش را با شرایط جدید وفق دهد موفق تر بوده است.

مسلما هنگامی که همه افراد مجبورند در خانه بمانند، بهترین کاری که می توان انجام داد این است که هر کسی سعی کند روحیه خود را نبازد و به خوبی و آرامش در خانه شاد باشند، از جمله کارهایی که برای شاد بودن در ایام کرونا می توان نام برد، مطالعه، فیلم دیدن، ورزش، انجام کارهای معوقه وبازی است.

بازی های بسیار زیادی است که می توان به تنهایی و یا با سایر اعضای خانواده آن هارا انجام داد، مثلا ارتقای اطلاعات عمومی می تواند یکی از سرگرمی های مناسب باشد، برای شروع می توانید با پرچم و جمعیت کشورهای مختلف آغاز کنید، مثلا از یکدیگر بپرسید جمعیت فرانسه چند نفر است ویا پرچم آرژانتین به چه رنگ است.

 



:: بازدید از این مطلب : 123
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 10 اسفند 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رضا اسدی

آبشار مارگون

آبشار مارگون یکی بزرگ‌ترین آبشار چشمه‌ای دنیا به حساب می آید که دمای آب آن حتی در گرم‌ترین ماه‌های سال کم تر از ده درجه سانتی‌گراد می باشد.

آبشار مارگون با هفتاد متر ارتفاع و عرض صد متر یکی از باشکوه‌ترین آبشارهای ایران محسوب می شود. محوطه‌ی این آبشار زیبا دارای پارکینگ، سرویس بهداشتی و مکان‌های مسطحی است که به وسیله ی شهرداری برای برپایی چادر و اقامت بازدیدکنندگان ایجاده شده است.

از آنجایی که در بالای آبشار هیچ رودخانه‌ای نیست و هزاران چشمه‌ای که از دل کوه وجود دارد و سرازیر می‌شوند منبع آب این آبشار زیبا هستند، به مارگون آبشار چشمه‌ای هم می گویند.

رودخانه‌ی حاصل از چشمه‌های مارگون تا نزدیکی سپیدان می رسد. با در دست داشتن ارتفاع بالای ۲۲۰۰ متر، در فصل های سرد در این منطقه شاهد قندیل‌های یخی در کنار آبشار خواهید بود. درخت زالزالک، باغ‌های سیب، بوته‌های زرشک در بین انبوه درخت‌ها جنگلی، زیبایی طبیعی آبشار را دو برابر می‌کنند. ساکنین روستای مارگون قومیت لر دارند و به لهجه‌ی زیبای لری حرف می زنند.

بر خلاف بسیاری از آبشا‌رهای ایران برای دستیابی به آبشار مارگون خیلی راحت است. چنان چه از شهرهای شمالی کشور تمایل به سفر به این آبشار را دارید، پس از رسیدن به مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد، شهر یاسوج، طول مسیر شما تا آبشار حدود ۶۵ کیلومتر است. در کیلومتر ۲۹ جاده‌ی یاسوج به اقلید تابلو‌هایی شما را به سمت آبشار هدایت می‌کنند. مسیر خودرو تا ۸۰۰ متری آبشار ادامه دارد. ادامه‌ی مسیر را می بایست پیاده سپری کنید. هرچه که این مسیر پیاده‌روی هم سنگ‌ فرش و دارای پله‌های سیمانی می باشد. از آنجایی که این آبشار از نظر تقسیمات کشوری در استان فارس و کاملا در شهر سپیدان قرار گرفته است احتمال دارد برای رسیدن به آن مسیر دیگری را انتخاب نمایید.

در صورتی که از جنوب کشور تمایل به دیدن این آبشار هستید پس از رسیدن به‌ مرکز استان شیراز، فارس، به سمت سپیدان حرکت کنید. از سپیدان تا آبشار حدود ۱۳۰ کیلومتر راه است. هر دوی این راه‌ها آسفالت و دارای جاده‌های زیبا با طبیعتی بکر و مثال‌زدنی می باشند. پس انتخاب راه تا مقصد به عهده‌ی شماست.

دسترسی به آبشار مارگون با وسیله های نقلیه

گردشگرانی که در تور شیراز هستند و یا تمایل به بازدید از استان چهار محال بختیاری را دارند می‌توانند با وسیله نقلیه تا 800 متری این آبشار پیش بروند ولی ادامه‌ی مسیر تا آبشار را می بایست پیاده سپری کنید.

زیبایی‌های مسیر از درختان گرفته تا چشمه‌های کوچک و دوست داشتنی شما را وادار به عکس گرفتن خواهد کرد.

بهترین موقع برای بازدید از آبشار مارگون چه زمانی است:

بهترین موقع برای دیدن آبشار مارگون فصل بهار و به ویژه اردیبهشت ماه است. البته چنان چه اهل ماجراجویی باشید، می‌توانید در فصل زمستان از آبشار و قندیل‌های غول یپکر آن دیدن کنید. پیشنهاد می شود که پیش از سفرتان چک کنید تا مسیر دسترسی به آبشار به علت بارش برف بسته نباشد.

امکانات رفاهی آبشار مارگون:

در سال‌های اخیر امکانات رفاهی مثل پارکینگ، سرویس بهداشتی، کباب پز و سطل‌های زباله در اطراف آبشار مارگون قرار گرفته که رفاه حال گردشگران را زیادتر می کند. در صورتی که تا به حال هنوز آن گونه که شایسته است امکانات مناسب تفریحی در کنار آبشار مارگون وجود ندارد، خوشحال می شویم چنان چه تجربه سفر و بازدید از مارگون را دارید، از امکانات و تفریحاتش برای ما و دیگر فاینداتوری ها بگویید.

اقامت در آبشار مارگون:

امکانات اقامتی در مسیر رسیدن به روستای مارگون و شهرهای اطراف آن وجود دارد؛ ولی در خود منطقه فقط چند سوئیت و آپارتمان است که بهتر است پیش از سفرتان از ظرفیت اقامتی‌شان اطلاع داشته باشید. البته بسیاری از گردشگران تمایل دارند با نصب چادرها و کمپ‌های کوچک شب را در طبیعت سپری کنند.

چگونه به آبشار مارگون برویم ؟

استان فارس، جاده یاسوج- اقلید، شهر اردکان، کمهر، علی اباد کاکان، جاده مارگون، منطقه جوب خلا ، باغ مارگون، آبشار مارگون

شما عزیزان می‌توانید از 3 طرف به آبشار مارگون دست پیدا کنید. از استان فارس و شهر اردکان، از شهر شیراز و سپیدان، از شهر یاسوج و جاده کاکان مسیرهای دسترسی شما می باشند.

چقدر فاصله از اصفهان تا آبشار مارگون است؟

از اصفهان تا آبشار حدود پنج تا شش ساعت راه است. بهتر است بعد از حرکت از اصفهان اول به نجف آباد، بروجن، گندمان، سیله خود را به بزرگراه یاسوج- اصفهان برسانید. بعد از رسیدن به بلوار شهید ابوالحسن اما پور از دوربرگردان پیش از میدان کشاورز وارد جاده یاسوج، اقلید شوید. البته خیلی از مسافران از جاده سی سخت هم بهره گیری می‌کنند تا وارد جاده یاسوج – اقلید شوند.

چقدر فاصله از شیراز تا بهشت گمشده است؟

بهشت گمشده یا مرودشت شیراز در منطقه کامفیروز استان فارس قرار گرفته است. اسم اصلی این منطقه تنگ بستانک می باشد که جزو مناطق حفاظت شده ایران به شمار می رود. فاصله بهشت گمشده تا شیراز حدود 120 کیلومتر و از مرودشت حدود 100 کیلومتر می باشد.

اولین مسیر آن:

مبدا حرکت از آبشار مارگون، کمهر، رد شدن از پیست اسکی پولادکف، اردکان، جاده دشتک، جاده 2 طرفه جاده اردکان- یاسوج، بزرگراه دکتر حسابی، جاده محلاتی، بزرگراه امام خمینی، بلوار پارسیان جنوبی، بزرگراه شیراز مرودشت، بلوار 60 متری پارسه، منطقه تنگ بستانک مرودشت.

دومین مسیر آن:

مبدا حرکت از آبشار مارگون، کمهر، عبور، اردکان، بانش، بزرگراه شیراز پرسپولیس، بزرگراه شیراز مرودشت، بلوار 60 متری پارسه، منطقه تنگ بستانک مرودشت.فاصله بهشت گمشده مرودشت تا آبشار مارگون بهشت گمشده مرودشت تا آبشار مارگون

از تهران تا شیراز چقدر فاصله است؟

شما عزیزان می‌توانید به وسیله ی هواپیما (یک ساعت و 20 دقیقه پرواز)، قطار (10 ساعت) و ماشین شخصی (10 ساعت) خودتان را به شیراز برسانید. بعد از شیراز به منطقه سپیدان سفر کنید.

 



:: بازدید از این مطلب : 113
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 1 مهر 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رضا اسدی

آزمون یوس چیست؟

آزمون YOS مخفف Yabancı Uyruklu Öğrenci Sınavı می باشد، این آزمون هر سال از طرف دانشگاه های کشور ترکیه، خصوصی و دولتی اجرا می شود که مخصوص دانشجویان بین المللی یا خارجی یا به عبارت دیگر برای دانشجویان غیر بومی است که تمایل دارند در کشور ترکیه و در مقطع لیسانس رشته های دندانپزشکی، پزشکی، داروسازی، مهندسی و علوم انسانی به زبان ترکیه ای تحصیل کنند. هر دانشگاه وظیفه دارد با در نظر داشتن ظرفیت برای این دانشجویان، نسبت به پذیرش آنان بر حسب نتایج آزمون YOS اقدامات لازم را انجام دهد. دانشجویانی که در آزمون YOS نمره ی قبولی را بدست می آورند علاوه بر داشتن مجوز ادامه تحصیل در رشته های ، شهریه ی تحصیلی کمتری هم پرداخت می کنند.

آزمون YOS تا سال 2010 به شکل سراسری و به وسیله ی نظام آموزشی این کشور اجرا می گردید و نتیجه هم توسط همان سازمان سنجش اعلام میشد ولی از سال 2012، بر اساس قوانین مصوب شده، این آزمون به شکل جدا توسط هر دانشگاه اجرا می شود. بنابر این دانشجویان اول می بایست دانشگاه خود را انتخاب نموده و با در نظر داشتن تاریخ مشخص شده به وسیله ی دانشگاه، در آزمون YOS شرکت کنید.

تا سال 2010 میزان پرسش های هشتاد عدد که 45 سؤال تست هوش، 30 پرسش ریاضی و 5 سؤال هم هندسه را تشکیل می داد ولی پس از مصوبه ی ذکر شده، تعداد و نحوه ی سؤالات با در نظر داشتن شرایط هر دانشگاه و به وسیله ی سیستم آموزشی آن مشخص می شود.

چه زمانی آزمون YOS برگزار می شود؟

از لحاظ زمان آزمون YOS مقداری محدود است و برخلاف آزمون های آیلتس و تافل، شما زیاد فرصت شرکت در آن را ندارید. آزمون YOS هر سال به ماه شمسی، در ماه بهمن آغاز ثبت نام دانشجویان بین المللی می باشد و سال پس از اردیبهشت تا تیر ماه زمان اجرای آزمون است. پس برای ثبت نام میتوانید بر اساس تاریخ ذکر شده توسط خود دانشگاه در این زمان اقدام به ثبت نام نمایید. نکته ای که دارای اهمیت زیادی این است که چنان چه تمایل داشته باشید تا در بیشتر از یک دانشگاه اقدام به ثبت نام آزمون YOS کنید مشکلی نیست چرا که زمان اجرای آزمون دانشگاه ها با هم تداخلی ندارد. در نظر بگیرید که زمان ثبت نام قابل تمدید نمی باشد پس چنان چه از پیش نسبت به تهیه ی مدارک و هزینه  ها اقدام کنید تا بتوانید در فرصت مشخص شده در بهمن ماه، ثبت نام نمایید.

قوانین و شرایط شرکت در آزمون YOS چیست؟

آزمون YOS مثل همه ی آزمون های لوکال و بین المللی دارای شرایط و قوانین به خصوصی می باشد که هر شخص باید آنها را رعایت کند. شرایط و قوانین آزمون YOS به شرح زیر می باشد:

آزمون YOS برای همه ی سنین است به شرط اینکه قوانین را رعایت کنید.

داشتن هایلایت، لاک غلط گیر و مداد رنگی ممنوع است.

همراه داشتن اصل پاسپورت الزامیست.

داشتن اسکن و اصل مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی الزامی می باشد.

کپی پاسپورت به هیچ وجه پذیرفته نیست.

درب حوزه­ی امتحانی بعد از زمان مشخص شده بسته است و بعد از آن حق ورود به حوزه­ی امتحانی را نمی توانید داشته باشید و حتی در این صورت مبلغ پرداختی هم به شما بازگشت داده نخواهد شد.

به هیچ عنوان در طول امتحان نمی توانید با شخص کناری خود حرف بزنید.

همراه داشتن دیکشنری، وسایل الکترونیکی و کپی برداری به شدت ممنوع است و چنان چه دیده شود به وسیله ی دوربین مدار بسته، از جلسه­ی امتحان و شرکت در این حوزه محروم می شوید.

داشتن ساعت مچی، کشیدن سیگار و خوراکی ممنوع است.

خارج کردن برگه­ ی امتحانی فقط در صورت هماهنگی مجاز می باشد.

خارج شدن شخص از محل برگزاری امتحان بدون هماهنگی تخلف به حساب می آید.

نتایج آزمون فقط به خود شخص تحویل داده خواهد شد و عواقب در اختیار گذاشتن اطلاعات شخصی در اختیار دیگران بر عهده­ی خود شخص می باشد.

حتما می بایست در مقطع دبیرستان فارغ التحصیل شده باشید یا دانش آموز سال آخر باشید.

در صورتی که جزء اتباع ترکیه هستید ولی دوره­ی دبیرستان خود را در بیرون از کشور ترکیه گذرانده اید، می­توانید در آزمون YOS شرکت داشته باشید.

اشخاصی که بومی هستند ترکیه هستند، مجاز به شرکت در آزمون YOS نمی باشند.

دوره‌­ها و کلاس­‌های مربوط با آزمون  YOS

در این بخش به بررسی انواع دوره­ها و کلاس­ های مربوط با آزمون  YOS می بپردازیم که هم در سطح جهانی معروف هستند و هم داوطلبان خیلی زیادی دارند. یکی از دوره­هایی که در زمینه­ی آماده کردن آزمون YOS انجام می­ گیرد، YOS Project  می باشد. در این دوره همه ی اطلاعات مورد نیاز به دانشجویان بین المللی که قصد تحصیل دارند در دانشگاه ­های ترکیه آموزش داده شده و با برگزاری آزمون­های شبیه سازی شده تلاش در آماده کردن دانشجویان می­کند.

دوره­ی آموزشی ALS هم از دیگر دوره­ها و کلاس ­های مربوط با آزمونYOS  می باشد که همه ی آموزش­های لازم در اختیار دانشجویان بین المللی قرار می گیرد و آن ها را به طرف کسب نمره­ی حد نصاب کمک خواهد کرد.

همین طور دوره­ های و کلاس­ های فشرده­ هفتگی و ماهانه هم هستند که در طی ساعات طولانی و به شکل کاملا فشرده همه ی نمونه سؤالات شبیه سازی شده­ ی سال­ های پیش مربوط با آزمون YOS را با دانشجویان بین المللی کار می­ کنند.

زمان اعلام نتیجه­‌ی آزمون یوس چه موقع است؟

چنان چه که در آزمونYOS  شرکت می کنید، اعلام نتایج براساس زمان بندی اولیه به شما اعلام می شود. در آزمون YOS که برای وارد شدن به دانشگاه­های ترکیه در مقطع لیسانس و فوق لیسانس اجرا می گردد، بسته به اینکه چه دانشگاهی را انتخاب می کنید زمان اعلام نتایج با هم فرق دارد و می بایست به زمانبندی داده شده در فرم تأییدیه­ی ثبت نام اکتفا نمایید ولی به طور معمول مدت زمانی که طول می­کشد تا نمرات دانشجویان شرکت کننده در آزمون YOS انتشار پیدا کند، حدود 2 هفته می باشد.

برای دیدن نتایج آزمون  YOS، هر دانشجو می بایست به سایت دانشگاه انتخابی خود مراجه کرده و در صفحه­ی مرتبط به آزمون  YOS، نتیجه ی آن را ببیند. ولی همان گونه که گفته شد این زمان تقریبی است و هر سال می بایست به جدول زمان بندی داده شده توجه داشته باشید تا در زمان درست اقدام به پیشبرد مراحل آزمون کنید.

سخت و راحت بودن آزمون یوس

قطعا موقعی که خواسته­ اید برای ثبت نام آزمونYOS  اقدام نمایید متوجه حرف های این چنینی می شوید: آزمونYOS  بسیار دشوار است، YOS  نسبت به هر آزمونی دشوارتر است و غیره.

ولی حقیقت ماجرا چیست؟

YOS استانداردترین آزمون در سطح کشور ترکیه است و کاملا منصفانه می باشد. فقط اهداف پرسش های آزمون YOS سنجش میزان هوش، تسلط به ریاضی و هندسه و همین طور تسلط شما نسبت به زبان ترکی شما و هیچ هدفی مثل حقه زدن و تست نظرات و عقاید در آن نمی باشد و سؤالات کاملا واضح هستند و شخص آزمون دهنده به آسانی متوجه هدف سؤال خواهد شد  . شرایط و میزان آمادگی شما مشخص میکند که این آزمون تا چه اندازه برای شما دشوار است. اما چنان چه بخواهیم به پرسش فوق بسیار کوتاه پاسخ دهیم؛ خیر YOS سخت نیست.

فرایند کلی آزمون یوس چگونه است؟

 اولین کاری که باید انجام دهید این است که برای ثبت نام آزمون YOS وارد سایت دانشگاه یا مؤسسه ­ی مربوطه می­ شوید و بعد از کامل کردن فرم ثبت نام و انتخاب شهر ، اسکن صفحه­ ی اول پاسپورت را آپلود نمایید. پس از اینکه فرم را ارسال کردید، ایمیل تأییدیه را دریافت می کنید که در آن شماره­ی درخواست قرار گرفته و به وسیله ی آن حساب کاربری شما در دانشگاهی که انتخاب نموده اید فعال می شود. نام کاربری و پسورد خود را تأیید و اطلاعات درخواستی را کامل نمایید که وقتی ایمیل تأییدیه­­ ی اطلاعات وارد شده برای شما فرستاده می شود می بایست بقیه­ی روند آزمون YOS  را پشت سر بگذارید.

با پشت سر گذاشتن مراحل ثبت نام همه ی اطلاعات را تکمیل و مدارک لازم را ارسال نمایید. در آخر هم می بایست منتظر گرفتن کارت ورود به جلسه ­ی امتحان، تا حدود 1 تا 2 هفته پیش از برگزاری آزمون YOS باشید.

در روز آزمون هم، به سؤالات 2 قسمت در دفترچه­ی سؤال آزمون YOS جواب داده و 2 هفته بعد هم نتیجه را دریافت می کنید.

آزمون یوس چه اعتبار بین المللی دارد؟

همان گونه که در قسمت های پیشین هم به آن اشاره کردیم، آزمون YOS، آزمونیست که فقط در کشور ترکیه و به وسیله ی دانشگاه­ ها و مؤسسات آموزش عالی این کشور طراحی می شود و اعتبار آن هم 2 سال و فقط در نزد دانشگاه ی انتخابی می باشد. پس همان گونه که از گفته­ها مشخص است آزمون YOS  اعتبار بین المللی خاصی نداشته و در اصل یک نوع آزمون بومی به شمار می رود و فقط برای مواقعی است که قصد ادامه تحصیل در مقاطع لیسانس و فوق لیسانس در رشته­ های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، حقوق و علوم انسانی در کشور ترکیه را دارید بنابر این اعتبار و کلاس جهانی نداشته و مورد پذیرش سیستم آموزش عالی کشور ترکیه و قبرس شمالی می باشد.

شرکت در آزمون یوس در کشور خودمان چه معایب و مزایایی دارد؟

بعضی وقتها سؤال پیش می­ آید و احتمالا هم به گوشتان خورده است که بعضی از افراد ادعا می­کنند که به علت آسان­تر بودن آزمون YOS تمایل دارند به کشور دیگری بروند و در آنجا آزمون بدهند و فقط مشکل این کار را هزینه­ ی زیادتر می ­دانند. ولی می بایست آگاه باشید آزمون YOS  آزمونی جهانی می باشد و هیچ تفاوتی ندارد که شما در کدام کشور این آزمون را پشت سر گذاشته اید.

عیب خاصی درباره شرکت در آزمون YOS  کشور خودمان وجود ندارد و فقط مزایای آن برگزاری این آزمون بین المللی در داخل کشور بوده که مجبور نیستید هزینه­ی زیادی بابت سفر به کشور دیگر و شرکت در آزمون پرداخت نمایید و موقع شرکت در آزمون هم می بایست براساس منطقه­ی زمانی کشور خودمان باشد و از اعتبار یکسانی هم برخوردار باشد.

آزمون YOS  بین المللی در زمان مصاحبه­ی آن هم، نماینده­ی دانشگاه کمبریج حضور دارند و تحت هیچ شرایطی یک شخص ایرانی با شما مصاحبه نمی کند. در نتیجه از این لحاظ مزیتی ندارد. بهترین کار تمرکز زیادتر بر روی آزمون و تسلط بر جواب دادن به پرسش ها می باشد.

معایب و مزایای شرکت در آزمون یوس

احتمالا بعضی وقتها به گوشتان خورده است که اگر برای شرکت در آزمونYOS  به ترکیه بروید یا افرادی که در این کشور هستند، آزمون سخت­تری دارند یا به عنوان مثال چنان چه که به روسیه سفر کنید و آزمون YOS  را در آنجا شرکت کنید برای شما خیلی راحت تر خواهد بود و دستیابی به نمرات بالاتر، بهتر خواهد بود.

ولی در اصل هیچ گونه تفاوتی میان شرکت در آزمون YOS  یک کشور با یک کشور دیگر وجود ندارد و هیچ ضرری را هم متحمل نمی شوید و یا در صورت حضور در کشوری به خصوصی، هیچ منفعت خاصی نصیب شما نمی شود.

آزمون YOS کاملا استاندارد، هماهنگ و برابر است و اشخاصی که از شما آزمون می­گیرند اشخاص مورد اعتماد دانشگاه­ها می باشند که ماه­ها و بلکه­ سال­ها آزمایش های سخت گیرانه و استانداردهای دانشگاه­ها و مؤسسات برگزاری آزمونYOS  را پشت سر گذاشته اند و حتی هیچ تفاوتی میان افرادی که زبان اول آن ها زبان ترکی باشد با دیگر افراد قائل نمی شوند. از طرفی احتمالا علت اصلی مطرح شدن این پرسش در ذهن باشد نیز، یعنی مصاحبه، وجود ندارد و این آزمون بدون انجام مصاحبه است.

اعتراض به نتیجه­ی آزمون یوس چگونه است؟

آزمونYOS  مثل هر آزمون دیگری، فرصت اعتراض به نمره در آن وجود دارد که دانشجویان چنان چه نسبت به نمره­ ی خود اعتراضی دارند، در فرصت مشخص شده، فرم مربوطه را پر می کند و با توضیحات کامل نسبت به نمره­ی خود اعتراض خود را ثبت می نمایند. دانشگاه مربوطه هم بعد از گرفتن فرم نسبت به بررسی آن اقدامات لازم را انجام می دهد.

چنان چه که اعتراض شما مورد تایید قرار گیرد، هزینه ­ی پرداختی برگشت داده خواهد شد و در غیر این صورت، بازگشت پول را انجام نمی شود.

نکته ­ای که درباره اعتراض نسبت به نتیجه­ ی آزمونYOS  وجود دارد این است که، چون این آزمون به وسیله ی هر دانشگاهی طراحی و اجرا می شود ، زمان اعتراض نسبت به آن، مثل روز برگزاری آزمون می ­تواند فرق داشته باشد یا یکسان نباشد.

منابع آزمون یوس

در این بخش به معرفی منابع آنلاین خواهیم پرداخت که می­ توانند کمک خیلی زیادی برای آماده شدن شما برای آزمون YOS  کنند. این آزمون برعکس دیگر آزمون­ها ، منابع آنلاین خیلی کمی دارد و بیشتر به شکل نکات ارائه گردیده در کلاس­ها و جزوات و کتاب می باشد، چرا که این آزمون فاقد بخش­های 4 گانه­ی آزمون­های آیلتس و تافل است.

در کل کتاب­ هایی که برای آزمونYOS  استفاده می شوند شامل 3 دسته ­ی کلی می باشند:

کتاب­هایی که در زمینه­ ی تست­ های هوش یا IQ می باشند، در گروه اول هستند. در این کتاب­ ها به شکل­ های گوناگون، شما را با 45 تست قسمت هوش آزمونYOS  آشنا می کنند.

کتاب­ هایی که در زمینه ی ریاضیات هستند، در گروه دوم قرار می­ گیرند و در این مجموعه کتاب­ ها، همه ی تست­ های ریاضیات در مباحث مورد نظر طراحان آزمون، قرار می گیرد که به شما کمک خواهد کرد با این نوع سؤالات کاملا آشنا شوید.

کتاب ­هایی که در زمینه­ ی سؤالات بخش دوم آزمونYOS  کار دارند و همه ی نمونه سؤالات آزمون زبان ترکی را گردآوری کرده اند.

زمان ثبت نام آزمون یوس چه موقعی است؟

همان گونه که ذکر شد، آزمونYOS  به وسیله ی دانشگاه ­ها و مؤسسات آموزش عالی کشور ترکیه طراحی و اجرا می شود. که به طور معمول هر سال در ماه­ های بهمن زمان ثبت نام این آزمون آغاز می­گردد که به علت طراحی سؤال توسط دانشگاه ­های گوناگون، زمان ثبت نام و روز برگزاری آزمون هم با هم فرق دارند. ولی همه ی تاریخ ثبت نام ­ها در همان تاریخ بهمن ماه انجام می شود و فقط در روز ثبت نام با همدیگر فرق دارند.

برای شرکت در آزمون یوس شرایط سنی چگونه است؟

در بعضی مواقع گفته می ­شود که محدودیت سنی برای آزمون YOS  زیر 16 سال می باشد. در اصل آزمونYOS  برای همه ی افراد مجاز بوده و هیچ مشکلی ندارد. دلیل این بند در محدودیت سنی، در اصل یک توصیه می باشد چرا که هیچ فایده­ای برای افراد زیر 16 سال نخواهد داشت. به علت اینکه تا 18 سالگی شخص وارد دانشگاه نمی شود و مدت زمان اعتبار آزمونYOS  هم 2 سال خواهد بود پس دوباره می بایست در آزمون شرکت نمایند. بنابر این برای این افراد شرکت در آزمونYOS  منطقی نیست. از طرفی دیگر هم تا موقعی که شما دوره­ی دبیرستان را به پایان نرسانده اید، مجوز ثبت نام در آزمون به شما داده نمی شود.

استفاده از نمونه سؤالات آزمون­‌های قبلی

بعضی از داوطلبان توصیه می ­کنند که برای آشنایی زیادتر با جو و محیط آزمون YOS، بهتر است از نمونه سؤالات آزمون­ های قبلی هم کمک بگیرید تا بتوانید نتیجه­ ی بهتری را داشته باشید. پس در این بخش به معرفی بهترین این موارد خواهیم پرداخت.

  • مجموعه پرسش های کتابYOS Practice Exam  که شامل 50 آزمون و نمونه سؤال آزمونYOS  می باشد.
  • مجموعه پرسش های کتابYOS Intelligence Quantity (IQ) Practice Exams  که دارای 100ها نمونه سؤال هوش آزمون YOS  می باشد.
  • کتاب YOS Questions and Answers Between 1981 and 2018 که همه ی نمونه سؤالات آزمون را در بازه­ ی زمانی تعیین شده جمع آوری کرده است.
  • نمونه سؤالات YOS Mathematics 1-with Subject Explanations and Sample Questions with Solutions  که منبع خوبی برای آزمون YOS می باشد.

موارد آزمون و نمرات هر بخش

همان گونه که در مطالب قبلی گفته شد، بخش‌­های گوناگون آزمون YOS  به شرح زیر می باشد:

دفترچه­ی سؤالات آزمون YOS تشکیل شده از 2 قسمت اصلی است که قسمت اول مرتبط به آزمون هوش و ریاضی می باشد و قسمت دوم آن هم تشکیل شده از سؤالاتی برای سنجش میزان تسلط شخص داوطلب در زمینه­ ی زبان ترکی است.

قسمت اول و اصلی آزمون دارای هشتاد پرسش در زمینه ­ی هوش و ریاضی است. پرسش های بخش ریاضی 30 عدد و در حوزه­ی مباحثی مانند ریاضیات عمومی و مثلثات است و 5 سؤال را هم هندسه است. قسمت هوش هم شامل 45 سؤال می باشد که در حوزه­ی تفکر منطقی و اشکال سه بعدی است.

تعداد پرسش های بخش اول آزمون YOS بسته به دانشگاه متغیر می باشد و قادر هستند بین 80 تا 100 باشد. همین طور نسبت 30:5:45 هم می­تواند بسته به صلاحدید دانشگاه مورد نظر با هم فرق داشته باشد. زمان جواب وگویی به پرسش های این قسمت هم وابسته به دانشگاه انتخابی در طی فرایند ثبت نام داشته و میان 100 تا 120 دقیقه با هم فرق دارد. برای اطلاع دقیق از تعداد و زمان پاسخگویی به سؤالات قسمت اول آزمون YOS می بایست به سایت دانشگاه انتخاب شده خود مراجعه کنید.

قسمت دوم آزمون  YOS، برای سنجش میزان تسلط داوطلب در زبان ترکی می باشد و برخلاف قسمت اول، نمرات به شکل کیفی گفته می شوند و معیار قبولی داوطلب هم نیست. نمره­ی این قسمت به شکل کیفی یعنی A,B و C مشخص می شود و برای جواب دهی به پرسش های این قسمت، 60 دقیقه زمان فرصت لازم است و بسته به نوع دانشگاه هم زمان این قسمت می­تواند فرق داشته باشد و هم اینکه احتمال دارد به شما موضوعی داده شود و بخواهند پیرامون آن مطلبی یادداشت نمایید.

سوالات متداولی که در این زمینه پرسیده می شود به شرح زیر می باشند:

در کدام کشورها و یا موسسات آزمون  YOSبرگزار می گردد؟

آزمون  YOS، از جمله آزمون­ هایست که تنها در کشور ترکیه برگزار می شود. هدف برگزاری این آزمون، ارزیابی قدرت زبان ترکی دانشجویان بین المللی می باشد که تمایل به ادامه تحصیل، کار و فعالیت در این کشور هستند. آزمون YOS برای دانشجویان بین المللی گزینه ­ی لازم و واجب می باشد و فقط در میان دانشگاه­ ها و مؤسسات خود کشور ترکیه دارای اعتبار دارد تا بتوانید میزان تسلط خود به زبان ترکی را اثبات نمایند. این آزمون برای مقاطع لیسانس و فوق لیسانس نیاز بوده و چنان چه رشته ­ی تحصیلی شما به زبان انگلیسی تدریس نگردد، قطعا می بایست در این آزمون شرکت نمایید. لذا همان گونه که متوجه شدید، این آزمون به وسیله ی دانشگاه ­ها و مؤسسات خود کشور ترکیه طراحی و صورت می گیرد و برای خود آنها هم اعتبار دارد و در کشورهای دیگر ملزم به رعایت ضوابط خود آنها هستید.

آزمون YOS مناسب برای کدام کشورها و دانشگاه ­‌ها است؟

همان گونه که گفته شد هر سال، آزمون YOS به وسیله ی کشور ترکیه و هر دانشگاه مطابق با سیاست­های آموزشی خود، اجرا می شود که برای آن دسته از دانشجویانی که تمایل به ادامه تحصیل در مقاطع لیسانس و فوق لیسانس در دانشگاه­‌های این کشور را داشته و بومی این کشور هم نباشند. همان گونه که در مطالب قبلی عنوان شد، افراد واجد شرایط اقدام به ثبت نام و انتخاب دانشگاه مد نظر خود خواهند کرد و بعد از کسب حداقل نمره­ی قبولی برای رشته­ی خود، مراحل ثبت نام را در دانشگاه مورد نظر پیگیری می کنند. آزمون YOS در داخل خود کشور ترکیه، نزد دانشگاه­ها و مؤسسات آن اعتبار دارد و در بیرون از این کشور، اعتباری نخواهد داشت به دلیل اینکه که یکی سؤالات از بخش های آن، با هدف سنجش میزان تسلط افراد نسبت به زبان ترکی، طراحی شده است. آزمون­های دیگری هم وجود دارد که مانند این وضعیت بوده و به شکل به خصوصی توسط یک کشور اجرا می گردد مثل آزمون SAT که فقط مخصوص کشور آمریکا است. پس حتما از این مورد اطمینان داشته باشید که فقط در صورتی که تمایل به ادامه­ی تحصیل در کشور ترکیه را دارید و با شرط دارا بودن شرایط گفته شده در مطالب قبلی، اقدام به ثبت نام و شرکت در آزمون YOS کنید.

اهمیت بخش­‌های گوناگون آزمون YOS در نمره دهی متفاوت است؟

در عناوین قبلی گفتیم که آزمون YOS از دو قسمت اصلی تشمیل شده است. که فقط بخشی که ملاک قبولی شما در رشته­ ی مد نظر در دانشگاه انتخابی است، بخش اول خواهد بود که به طور معمول حاوی 80 سوال می باشد که به شکل کلی 35 سؤال در حوزه­ ریاضیات و هندسه و 45 سؤال هم در زمینه ­ی هوش و درک منطقی می باشد. بر حسب نمره­ ای که از 50 کسب می­ نمایید، بعضی از دانشگاه­ ها مبنا را 100 در نظر می­ گیرند، قبولی شما در دانشگاه انتخابی سنجیده شده و اعلام می­ شود. قسمت دوم آزمون YOS در نمره دهی مورد نیاز برای قبولی بی‌تأثیر است و بر اساس نمره­ ی کیفی A,B و C آن، مشخص می شود که آیا احتیاج به گذراندن دوره ­ی زبان ترکی پیش از شرکت در کلاس ­های دانشگاه دارید یا خیر؟

آزمون­ YOS سیستمی است یا کاغذی ؟

در حال حاضر به لطف پیشرفت تکنولوژی و زندگی در عصر طلایی تکنولوژی و ارتباطات، آزمون YOS هم به شکل کاغذی و هم به شکل سیستمی یا کامپیوتری صورت می گیرد و در هر 2 حالت همه ی موارد امتحان کاملا مشابه هستند. حتی براساس آمار انتشار پیدا کرده تعداد اشخاصی که در هر سال نوع سیستمی را انتخاب می­کنند بیشتر می شود. ولی در کشور ایران به علت نداشتن هماهنگی کامل با سرورهای کمبریج و نبود امکانات کامل در زمینه­ی برگزاری آزمون YOS به شکل کامپیوتری تقریبا فرم کاغذی غالب است. این نکته را هم باید در نظر داشته باشید که بعضی از دانشگاه­های ترکیه اعلام می‌کنند که چنان چه محل برگزاری آزمون شرایط اجرای آزمون YOS در فضای اینترنتی را نداشته باشد و یا تعداد شرکت کنندگان زیاد نباشد، آزمون به شکل کاغذی هم انجام خواهد گرفت.

بدون شرکت در کلاس می توان در آزمون YOS شرکت کرد؟

روشی که بعضی وقتها افراد برای مطالعه انتخاب می نمایند به روش خودخوان معروف است و شخص در آن بدون شرکت در کلاس، خود شروع به مطالعه و تقویت خود می­ کند. در این روش شما می­ توانید خودتان را برای آزمون YOS آماده کنید و از منابع گوناگون آن هم بهره مند شوید. از مجموعه منابعی که می­توانید در این روش بهره گیری نمایید، مجموعه کتاب هایی بودند که در بالا به آنها اشاره کردیم. ولی به شکل خرید فیزیکی هم مجموعه ­هایی هستند که کمک می­کنند تا شرکت در آزمون YOS و موفقیت در آن، بدون حضور در کلاس ­های مربوطه هم امکان پذیر باشد. کتاب ­های پوزا این سری از کتاب­ ها درس نامه­ های جامع و فوق العاده­ای را درباره آزمون YOS هم به زبان ترکی و هم انگلیسی جمع آوری کرده است. کتاب­ های متروپل در این کتاب ­ها شما شاهد سرفصل ­هایی می باشد که همه ی موردهای آزمون در آن ذکر گردیده و حتی مورد استفاده­ ی اساتید در کلاس­ های آماده سازی آزمون YOS هم هستند. کتاب­های تی نی تی این کتاب هم مثل کتاب­های قبلی جامع بوده و درسنامه ­های آن همه ی موارد آزمون را یاد می گیرند. کتاب­ های چاغداش تهیه ­ی این کتاب را به این علت پیشنهاد می­ کنیم که نکات و مطالب تکمیلی در آن آورده شده و در کنار کتاب ­های فوق، انتخاب فوق العاده­ای به شمار می رود.

تعداد سوالات آزمون یوس چقدر است؟

دفترچه­ ی سؤالات آزمون YOS از دو قسمت تشکیل شده است که قسمت اول مربوط به آزمون هوش و ریاضی می باشد و قسمت دوم آن هم از سؤالاتی جهت سنجش میزان تسلط شخص داوطلب در زمینه­ی زبان ترکی تشکیل شده است. قسمت اول و اصلی آزمون دارای هشتاد سؤال در زمینه­ی هوش و ریاضی می باشد. سؤالات قسمت ریاضی 30 عدد و در حوزه­ی مباحثی مانند ریاضیات عمومی و مثلثات می باشد و 5 سؤال را هم هندسه تشکیل می­دهد. قسمت هوش هم شامل 45 سؤال می باشد که در حوزه­ی تفکر منطقی و اشکال سه بعدی است. تعداد سؤالات قسمت اول آزمون YOS بسته به دانشگاه با هم فرق دارند و می­تواند میان 80 تا 100 باشد. همین طور نسبت 30:5:45 هم می­تواند بسته به صلاحدید دانشگاه مورد نظر فرق داشته باشد.

زمان جوابگویی به پرسش های این قسمت هم وابسته به دانشگاه انتخابی در طی فرایند ثبت نام داشته و بین 100 تا 120 دقیقه با هم فرق دارند. برای اطلاع دقیق از تعداد و زمان جوابگویی به پرسش ها قسمت اول آزمون YOS می بایست به سایت دانشگاه خود مراجعه کنید. قسمت دوم آزمون  YOS، برای سنجش میزان تسلط داوطلب در زبان ترکی است و برخلاف قسمت اول، نمرات به شکل کیفی ذکر می گردند و معیار قبولی داوطلب هم نیست. نمره­ی این قسمت به شکل کیفی یعنی A,B و C مشخص می گردد و برای جواب دهی به پرسش های این قسمت، 60 دقیقه زمان فرصت دارید و بسته به نوع دانشگاه هم زمان این بخش می­تواند متفاوت باشد و هم اینکه احتمال دارد به شما موضوعی داده شود و بخواهند پیرامون آن مطلبی بنویسید. نکته ­ای که درباره قسمت دوم آزمون YOS وجود دارد این است که چنان چه داوطلب نمره­ی حد نصاب این بخش را کسب نکند می بایست پیش از وارد شدن به دانشگاه مورد نظر خود، 6 ماه دوره­ی زبان ترکی را پشت سر بگذارد.

آیا آزمون یوس شکل های گوناگونی دارد؟

آزمون YOS فقط به یک صورت برگزار می گردد و انواع خاصی ندارد. هدف از برگزاری فقط نوع آزمون YOS سنجش هوش، ریاضیات و تسلط دانشجویان بین المللی درباره زبان ترکی است. تعداد پرسش ها و حتی زمان جوابگویی و یا هر دو، بسته به دانشگاه انتخابی شما و یا نوع رشته، می­تواند فرق داشته باشد که می بایست به وسیله ی دانشگاهی که در آن ثبت نام کرده اید جویا شوید. این آزمون فقط به یک نوع وجود داشته و فقط در میان دانشگاه­ها و مؤسسات داخلی کشور ترکیه اعتبار دارد. توجه کند که فقط در صورتی که خواهان ادامه تحصیل در این کشور می باشید در این آزمون ثبت نام کنید.

زمان مصاحبه آزمون یوس چه موقع است؟

آزمون YOS فاقد مصاحبه می باشد. نحوه ی کار این آزمون به این شکل است که چنان چه تمایل به ادامه تحصیل فقط در کشور ترکیه را دارید، دانشگاه مد نظر را انتخاب کرده و بعد از پشت سر گذاشتن فرایند ثبت نام، در آزمون می توانید شرکت نمایید. بعد از قبولی در آزمون، مجوز ورود به دانشگاه انتخابی در رشته­ی مورد نظر خود را می توانید پیدا کنید و احتیاجی به انجام مصاحبه­ی نخواهید داشت.

چند نفر می توانند در آزمون یوس شرکت کنندگان کنند؟

واقعیت ماجرا برای آزمون YOS اینگونه می باشد که این آزمون سقف ثبت نامی ندارد به دلیل اینکه هر سال به تعداد شرکت کنندگان اضافه می شود که یکی از علت های زیاد شدن استقبال از آزمون YOS هم این است که هزینه­ ی تحصیل و زندگی در ترکیه نسبت به دیگر کشورهای اروپایی کمتر است و چنان چه که در این آزمون قبول شوید باز هم هزینه ­ها کمتر می شوند. ظرفیت هر حوزه­ ی امتحانی احتمالا به علت محدودیت مکان، محدود باشد ولی سقف کلی شرکت در آزمون، محدود به مقدار خاصی نخواهد بود. ولی برای شما بهتر است که ثبت نام خود را به روزهای پایانی موکول نکنید تا شانس انتخاب حوزه­ ی امتحانی نزدیک­تر را از دست ندهید. به طور کلی، ظرفیت کلی جهانی آزمون YOS هیچ محدودیتی ندارد و هر سال به تعداد آن اضافه می شود، فقط بعضی از حوزه ­های امتحانی احتمال دارد محدودیت مکان داشته باشند که می بایست موقع ثبت نام به آن توجه داشته باشید.

هزینه‌ ­ی کلاس‌ ­های آزمون یوس چقدر است؟

برای آزمون YOS در همه ی کشورها دوره ­هایی به وسیله ی بعضی از مؤسسات اجرا می گردد که بسته به عوامل گوناگونی مثل هدف آن از برگزاری کلاس ، نوع کشور و شهر، تعداد افراد شرکت کننده، سابقه­ ی موفقیت مؤسسه­ ی برگزار کننده­ ی آزمون و مدت زمان دوره­ ی آموزشی و حتی درجه­ی کیفیت کاری اساتیدی که در این مؤسسه مشغول به کار می باشند، تعیین کننده ­ی قیمت نهایی خواهد بود. مثلا بعضی از مؤسسات برای کار کردن تست­های ریاضیات و هوش و همین طور تقویت زبان ترکی، 50 دلار برای هر جلسه­ی 90 دقیقه­ای می گیرند. اگر این کلاس ­ها به شکل خصوصی اجرا گردد تا جلس ه­ای 100 دلار هم می تواند برسد. پس با در نظر داشتن اینکه هزینه­ ی شرکت در کلاس­های آزمون YOS وابستگی شدید به عوامل یاد شده دارد حتما موارد بالا را لحاظ نموده و بهترین گزینه را انتخاب کنید.

هزینه­‌ی شرکت در آزمون یوس چقدر است؟

هزینه­ ی شرکت در آزمون YOS احتمال دارد از یک مؤسسه به مؤسسه‌­ی دیگر متفاوت باشد که این تفاوت ناشی از خدمات بیشتر و باکیفیت­تر در مؤسسه­ ی انتخابی شما است که در اصل سهم خود مرکز برگزاری آزمون است. مثلا سیستم تهویه­ ی قوی­تر، پذیرایی مناسب­ تر و... از جمله عواملی می باشند که باعث می­ شوند هزینه­­ ی نهایی تمام شده برای شما مقداری فرق داشته باشد ولی به شکل کلی برای آزمون YOS در داخل کشور ترکیه 40 لیر و برای خارج از کشور ترکیه هزینه ­ای بالغ بر 90 لیر یا 15 یورو خواهد بود.

آزمون یوس چه کاربردی دارد ؟

احتمالا از خود سئوال کنید که کاربرد آزمون YOS چیست و چه مزیت هایی دارد؟ چرا باید در این آزمون شرکت کنم و چه ضرورتی دارد؟ جواب کامل این سؤال را در ادامه خواهیم داد همراه ما باشید. کاربردها و مزیت های آزمون YOS به طورکلی به شرح زیر است: چنان چه تمایل به ادامه تحصیل در دانشگاه­های کشور ترکیه را دارید آزمون YOS و داشتن نمره­ی قبولی عالی به شما کمک خیلی زیادی خواهد کرد تا در دانشگاه­های تراز اول مشغول به تحصیل شوید. به شما کمک خواهد کرد تا به عنوان شخص حرفه­­ای شناخته شوید و اعتبار خود را در کشور ترکیه زیادتر کنید. بعضی از افراد حتی چنان چه برای تحصیل هم مهاجرت کنند، در کنار تحصیل می بایست به انجام کار هم مشغول شوند. قبولی در آزمون YOS، حتی در پیدا کردن فرصت­های شغلی بهتر هم کاربرد دارد. قبولی در آزمون YOS باعث می­شود به شرکت­های برتر در کشور ترکیه نشان دهید که سطح و دامنه­ی ارتباطی شما حرفه­ای و توانایی کار در این شرکت­ها را دارید. در صورتی که تمایل به مهاجرت و زندگی در کشور ترکیه را دارید، قطعا تسلط به زبان ترکی از ملزومات بوده و قبولی در آزمون YOS با نمره­ی سطح بالا، این مورد را تأیید و به شما کمک می کند. برای گرفتن ویزا قطعا احتیاج به ارائه­ی مدرک زبان معتبر برای اثبات قدرت زبان ترکی خود دارید که آزمون YOS با داشتن معتبرترین مدرک زبان ترکی در این کشور، نقطه­ی اتکا و قدرت خیلی مهمی برای شما به حساب می آید.

چه افراد واجد شرایط شرکت در آزمون هستند؟

آزمون YOS مثل همه ی آزمون­های دیگر دارای شرایطی است که در آن تعیین می­کند چه اشخاصی واجد شرایط و چه افرادی غیر واجد شرایط برای شرکت در این آزمون می باشند. در صورتی که یکی از موارد زیر ارائه شده منطبق با شرایط نباشد، از ادامه­ی روند ثبت نام جلوگیری می کند. همین طور لازم است که در این بخش افراد واجد شرایط را ذکر می کنیم و خارج از آن، افراد واجد شرایط برای شرکت در آزمون YOS نخواهند بود: حداقل سن برای این آزمون وجود ندارد بنابر این همه ی افرادی که مقطع پیش دانشگاهی را به پشت سر گذاشته اند با شرط رعایت موارد که در ادامه گفته شد، مجاز به شرکت در آزمون YOS هستند. متقاضی شرکت در آزمون قطعا می بایست دارای پاسپورت معتبر باشد و تاریخ انقضای آن مهلت داشته باشد.

اگر تمایل به تحصیل، کار و زندگی در ترکیه هستید، واجد شرایط محسوب می شوید. برای افراد متخصص و حرفه­ای در زمینه­ ی پزشکی که مایل به مطالعه یا کار در کشور ترکیه باشند مناسب خواهد بود. چنان چه تابعیت کشور ترکیه یا قبرس شمالی را داشته باشید ولی 3 سال آخر دبیرستان را در این کشور نگذارنیده باشید، جزء افراد واجد شرایط خواهید بود در غیر این صورت واجد شرایط شرکت در آزمون YOS نیستید. در صورتی که هنگام تولد تابعیت کشور ترکیه را گرفته باشید و بعد با تأیید وزارت خانه­ی این کشور، از تابعیت آن خارج شده باشید، به شرط داشتن مدارک لازم، واجد شرایط شرکت در آزمون YOS خواهید بود.

برای قبولی در آزمون یوس باید چه نمره ای بگیرید؟

آزمون YOS که به عنوان مجوز ورود دانشجویان بین المللی به دانشگاه ­های این کشور اجرا می شود، دارای 50 نمره است و بر حسب تعداد پاسخ های درست شما محاسبه شده و به ازای هر 4 جواب نادرست، یک جواب درست هم حذف می شود. برای واردش شدن به دانشگاه­های پزشکی این کشور، حداقل می بایست از 50 نمره، نمره­ی 40 را کسب بگیرید و برای رشته ­هایی که به شکل آموزش از راه دور باشند، حداقل نمره­ی لازم، 30 است. بخش دوم این آزمون، اساس سنجش میزان تسلط دانشجویان نسبت به زبان ترکی می باشد و هیچ تأثیری در نتیجه­ی آزمون نخواهد داشت ولی چنان چه نمره ­ی مساوی با شخص دیگری دریافت شود، در این شرایط امکان دارد نمره­ی این قسمت هم لحاظ شود. بنابر این برای وارد شدن به دانشگاه­های پزشکی رقابت سختی دارید و می بایست بیشتر از 80 % نمره­ را کسب نمایید تا بتوانید جواز ورود به دانشگاه پزشکی مد نظر خود را بدست آورید. پس پیشنهاد می­شود شدیدا خود را برای این آزمون آماده سازید.

آزمون یوس چند سال اعتبار دارد؟

آزمون YOS برای دانشجویانی که بین المللی خواهان تحصیل در دانشگاه­های ترکیه در مقاطع لیسانس و فوق لیسانس اجرا می شود، بنابر این از اعلام نتایج به وسیله ی خود سایت دانشگاه انتخابی دانشجو، به مدت دو سال اعتبار دارد. نکته­ای که درباره مهلت اعتبار نتایج و مدرک آزمون YOS  در ترکیه وجود دارد این است که در اکثریت موارد دو اعتبار اعطایی به دانشجوی بین المللی، فقط نزد دانشگاه انتخابی پذیرفتنی می باشد و به جزء در موارد استثناء، در موارد دیگر برای دیگر دانشگاه­های ترکیه مورد قبول نیست. مثلا چنان چه دانشگاه ازمیر ترکیه را انتخاب کنید، نمرات قبولی و مدرک آزمون YOS شما فقط برای این دانشگاه دو سال معتبر است و به عنوان مثال برای دانشگاه حاجت تپه فاقد اعتبار خواهد بود. به این دلیل امکان انتخاب دانشگاه، موقع ثبت نام آزمون در روند ثبت نامی، قرار داده شده است.

بخش بندی­‌های آزمون یوس به چه صورتی است؟

همان گونه که ذکر شد و در مطالب قبلی هم گفته شد، دفترچه­ ی سؤالات آزمون YOS متشکل از 2 قسمت اصلی است که قسمت اول مرتبط به آزمون هوش و ریاضی می باشد و قسمت دوم آن هم متشکل از سؤالاتی برای سنجش میزان تسلط فرد داوطلب در زمینه­ی زبان ترکی می باشد. قسمت اول و اصلی آزمون که ملاک قبولی شما در دانشگاه انتخابی است، به طور معمول دارای هشتاد سؤال در زمینه­ی هوش و ریاضیات است. سؤالات بخش ریاضی معمولا سی عدد و در حوزه­ی مباحثی مانند ریاضیات عمومی و مثلثات می باشد و 5 سؤال را هم هندسه تشکیل می­دهد یا به عبارت دیگر سؤالات قسمت ریاضی، 35 عدد است. قسمت هوش هم شامل 45 سؤال است که در حوزه­ی تفکر منطقی و اشکال سه بعدی می باشد. تعداد سؤالات قسمت اول آزمون YOS بسته به دانشگاه با هم فرق دارد و می­تواند بین 80 تا 100 عدد باشد.

همین طور نسبت 30:5:45 هم می­تواند بسته به دانشگاه مورد نظر فرق داشته باشد. زمان جوابگویی به پرسش های این قسمت هم وابسته به دانشگاه انتخابی در طی فرایند ثبت نام داشته و بین 100 تا 120 دقیقه با هم فرق دارد. برای اطلاع دقیق از تعداد و زمان جواب گویی به سؤالات قسمت اول آزمون YOS می بایست به سایت دانشگاه منتخب خود مراجعه کنید. قسمت دوم آزمون  YOS، برای سنجش میزان تسلط داوطلب در زبان ترکی بوده و برخلاف قسمت اول، نمرات به شکل کیفی بیان شده و معیار قبولی داوطلب هم نیست. نمره­ی این قسمت به شکل کیفی یعنی A,B و C مشخص می شود و برای جواب دهی به پرسش های این قسمت، 60 دقیقه زمان لازم است و بسته به نوع دانشگاه هم زمان این بخش می­تواند فرق داشته باشد و هم اینکه احتمال دارد به شما موضوعی داده شود و بخواهند پیرامون آن مطلبی یادداشت کنید. نکته­ ای که درباره قسمت دوم آزمون YOS وجود دارد این است که چنان چه داوطلب نمره­ی حد نصاب این قسمت را کسب نکند می بایست پیش از وارد شدن به دانشگاه مورد نظر خود، 6 ماه دوره­ی زبان ترکی را بگذراند.

باید ها و نباید های آزمون یوس چیست؟

در مورد آزمون YOS بایدها و نبایدهایی وجود دارد که چنان چه مایل به موفقیت در این آزمون هستید قطعا به آنها باید عمل کنید. این موارد به شرح زیر می باشند: حتما پاسپورت خود را به همراه داشته باشید و قطعا تاریخ انقضای آن را چک کنید. می بایست پاسپورت شما اعتبار داشته باشد. می بایست اصل پاسپورت را داشته باشید و به هیچ عنوان کپی آن مورد قبول نیست. مکان آزمون را دقیقا چک کنید و سریع­ترین مسیر را از قبل تعیین نمایید. آزمون YOS کاملا قانونمند بوده و در رأس ساعت مشخص شده درب­های محل برگزاری آزمون بسته می شوند. بنابر این به موقع رسیدن یک امر مهم به حساب می آید. نباید جملات و نمونه سؤالات آزمون­های قبلی را حفظ کنید چرا که به هیچ وجه مشابه هم نخواهند بود و برای این کار می بایست خود را کاملا آماده کنید. نباید ثبت نام آزمون خود را به روزهای آخر موکول کنید به دلیل اینکه زمان­ها محدود و انتخاب شما هم محدودتر می شود.

آزمون یوس به صورت کاغذی چه معایب و مزایای دارد؟

همان طور که در جریان هستید به مدت چندین سال آزمون YOS به شکل کاغذی اجرا شد و هنوز هم اجرا می­ شود. پس در این قسمت قصد داریم به بررسی معایب و مزیت های آزمون YOS به شکل کاغذی بپردازیم. مزیت­های بسیار بزرگ آزمون YOS به شکل کاغذی، امکان نوت برداری، دایره کشیدن و نوشتن نکات مهم مد نظر داوطلبان بر روی برگه­ی آزمون است. این کار کمک خواهد کرد تا شخص داوطلب به آسانی پاسخ درست را پیدا کند، ایده­ های خود را بررسی و پیش از وارد کردن پاسخ به داخل برگه­ ی مربوطه، آن را چک نماید.

یک معایب بزرگ آزمون کاغذی YOS ، نگرانی داوطلبان بابت دست نوشته­ی ناخوانای خود یا بد نوشتن آن می باشد به خصوص اگر چندین بار خط خوردگی داشته باشد. در بعضی از موارد شخص تصحیح کننده­ی اوراق امتحانی، به دلیل مشکل در خواندن پاسخ، نمی تواند به شما امتیازی بدهد و به اسانی امتیاز را از دست می دهید. عیب دیگر این نوع آزمون، وارد کردن پاسخ ها از برگه­ ی سؤال به برگه­ ی جواب خواهد بود که بعضی وقتها افراد تصحیح کننده­ ی متوجه اشتباهاتی مانند وارد کردن پاسخ درست در قسمت اشتباه و یا غلط انتخاب کردن گزینه­ ها با وجود اینکه در برگه­ ی سؤال گزینه­ ی درست انتخاب شده بوده است. پس این موارد معایبی هستند که نمی ­توان به آسانی آن ها را نادیده گرفت.

معایب و مزایای آزمون یوس به شکل کامپیوتری چیست؟

یکی از بزرگ­ترین مزیت های آزمون کامپیوتری YOS، مرتبط به گستردگی و دامنه­ ی انتخاب شما درباره تاریخ و ساعت امتحان می باشد. در نوع کامپیوتری شما روزهای زیادتری را در اختیار دارید تا برای آزمون خود انتخاب نمایید ضمن اینکه تعداد مراکز ارائه دهنده هم نسبت به نوع کاغذی آزمون YOS خیلی زیادتر هستند. از دیگر بزرگ­ترین مزایای ­های آزمون YOS این است که نتایج آزمون خیلی سریع­تر تعیین می­ شوند و در نهایت 5 تا 7 روز زمان انتظار است. از لحاظ نوشتاری، مزایای خیلی بزرگی که در نوع سیستمی نسبت به نوع کاغذی وجود دارد و به همه ی داوطلبان پیشنهاد می­شود که فقط برای این مزیت هم که شده، نوع سیستمی را انتخاب نمایند، تصحیح اشتباهات تایپی و اضافه و پاک کردن کلمات به ساده­ترین روش است. مثل هر نرم افزار تایپ دیگری، در نوع کامپیوتری هم می­توانید کلمات را پاک و مواردی را بدون خط خوردگی و پاک کردن اضافه کنید.

براساس تحقیقات صورت گرفته سرعت تایپ معمولی بر روی کاغذ حدود 31 کلمه در دقیقه می باشد اما در نوع تایپی در کامپیوتر به 40 کلمه در دقیقه هم می­رسد. این امر باعث صرفه جویی خیلی زیادی در زمان می شود. در نوع کامپیوتری آزمون YOS، به آسانی می ­توانید به وسیله ی ساعت کامپیوتر وقت را مدیریت نمایید و نگران پرت شدن حواس خود نسبت به گذر زمان نباشید همین طور اینکه به کمک نرم افزار موجود در آن، به آسانی می­توانید تعداد کلمات را شمرده و استرس کمتری داشته باشید. در نوع کامپیوتری افراد کمی حضور دارند و این امر سبب آرامش خاصی در شما می شود. مشکل ورق زدن برگه ­ها و قاطی کردن پرسش ها و فراموشی لحظه­ای را نخواهید داشت چرا که صفحه­ی کامپیوتر به 2 بخش سؤال و جواب تقسیم می­ شود. عیب بزرگ­ترین عیب نوع کامپیوتری آزمون YOS این است که نمی‌توانید مثل نوع کاغذی، نکته و موارد را در آن یادداشت نمایید و تمرکز زیادتری داشته باشید. عیب دیگر آن، صدای تایپ کلمات کیبورد احتمال دارد خود عاملی برای حواس پرتی باشد. خستگی چشم­ها در اثر نگاه کردن طولانی مدت به صفحه­ی کامپیوتر هم می­تواند از مشکلات این نوع آزمون باشد.

زبان آزمون یوس چیست؟

آزمون YOS در دسته ­ی آزمون­ های بومی است که برای اشخاصی طراحی می شود که قصد تحصیل در مقاطع لیسانس و فوق لیسانس در کشور ترکیه را دارند. معمولا زبان آزمون YOS به 2 صورت ترکی و انگلیسی می باشد و بعضی از دانشگاه­ ها حتی به زبان فارسی، نمونه سؤالات را می گذارند.

مدت زمان آزمون یوس چقدر است؟

مدت زمانی که آزمون YOS طول می­کشد میان 90 تا 120 دقیقه خواهد بود که بسته به دانشگاه برگزار کننده با هم فرق دارد و نحوه­ی کنترل زمان در این آزمون از اهمیت بالایی برخوردار است. چرا که اکثر افراد از کمبود زمان خود شکایت دارند. در این بخش به شما آموزش می­دهیم که چطوری عمل کنید تا با این مشکل مواجه نشوید. برای قسمت اول آزمون  YOS، مربوط به سؤالات هوش و ریاضیات بهترین کار، تمرکز بر روی سؤالاتی می باشد که می­توانید به آن ها جواب دهید و آزاد کردن سؤالاتی که در پاسخ دادن به آن ها شک دارید. این سؤالات را در اخر آزمون، در صورتی که وقت اضافه­ای داشتید، زمان صرف کنید. برای قسمت زبان ترکی، بهترین این است که نمره­ی این بخش هیچ تأثیری در قبولی یا عدم قبولی شما ندارد بنابر این هیچ استرسی نداشته باشید. درباره نحوه­ی جواب دهی هم بهترین کار، عمل کردن به شیوه­ ی بالا است.

چه سازمان ­‌ها و کشور هایی یوس را به رسمیت می شناسند؟

آزمون  YOS، از جمله آزمون­ هایست که فقط در کشور ترکیه برگزار می گردد. هدف برگزاری این آزمون، سنجش قدرت زبان ترکی دانشجویان بین المللی می باشد که تمایل به ادامه تحصیل، کار و فعالیت در این کشور را داشته باشند. آزمون YOS برای دانشجویان بین المللی گزینه­ی واجب است و فقط در میان دانشگاه­ها و مؤسسات خود کشور ترکیه دارای اعتبار بوده تا بتوانید میزان تسلط خود به زبان ترکی را به ثبت نمایند. این آزمون برای مقاطع لیسانس و فوق لیسانس احتیاج است و چنان چه رشته­ ی تحصیلی شما به زبان انگلیسی تدریس نشود، قطعا می بایست در این آزمون شرکت نماید. پس همان گونه که متوجه شدید، این آزمون به وسیله ی دانشگاه­ها و مؤسسات خود کشور ترکیه طراحی و اجرا می گردد و برای خود آن ها هم اعتبار دارد و در کشورهای دیگر ملزم به رعایت ضوابط خود آن ها هستید.

چندبار می توان در آزمون  یوس شرکت کرد؟

برای شرکت در آزمون  YOS، هر تعداد دفعات که تمایل داشته باشید می­توانید در آن شرکت نمایید و از این بابت هیچ محدودیتی وجود ندارد.

 

 

آزمون یوس چیست؟

آزمون YOS مخفف Yabancı Uyruklu Öğrenci Sınavı می باشد، این آزمون هر سال از طرف دانشگاه های کشور ترکیه، خصوصی و دولتی اجرا می شود که مخصوص دانشجویان بین المللی یا خارجی یا به عبارت دیگر برای دانشجویان غیر بومی است که تمایل دارند در کشور ترکیه و در مقطع لیسانس رشته های دندانپزشکی، پزشکی، داروسازی، مهندسی و علوم انسانی به زبان ترکیه ای تحصیل کنند. هر دانشگاه وظیفه دارد با در نظر داشتن ظرفیت برای این دانشجویان، نسبت به پذیرش آنان بر حسب نتایج آزمون YOS اقدامات لازم را انجام دهد. دانشجویانی که در آزمون YOS نمره ی قبولی را بدست می آورند علاوه بر داشتن مجوز ادامه تحصیل در رشته های ، شهریه ی تحصیلی کمتری هم پرداخت می کنند.

آزمون YOS تا سال 2010 به شکل سراسری و به وسیله ی نظام آموزشی این کشور اجرا می گردید و نتیجه هم توسط همان سازمان سنجش اعلام میشد ولی از سال 2012، بر اساس قوانین مصوب شده، این آزمون به شکل جدا توسط هر دانشگاه اجرا می شود. بنابر این دانشجویان اول می بایست دانشگاه خود را انتخاب نموده و با در نظر داشتن تاریخ مشخص شده به وسیله ی دانشگاه، در آزمون YOS شرکت کنید.

تا سال 2010 میزان پرسش های هشتاد عدد که 45 سؤال تست هوش، 30 پرسش ریاضی و 5 سؤال هم هندسه را تشکیل می داد ولی پس از مصوبه ی ذکر شده، تعداد و نحوه ی سؤالات با در نظر داشتن شرایط هر دانشگاه و به وسیله ی سیستم آموزشی آن مشخص می شود.

چه زمانی آزمون YOS برگزار می شود؟

از لحاظ زمان آزمون YOS مقداری محدود است و برخلاف آزمون های آیلتس و تافل، شما زیاد فرصت شرکت در آن را ندارید. آزمون YOS هر سال به ماه شمسی، در ماه بهمن آغاز ثبت نام دانشجویان بین المللی می باشد و سال پس از اردیبهشت تا تیر ماه زمان اجرای آزمون است. پس برای ثبت نام میتوانید بر اساس تاریخ ذکر شده توسط خود دانشگاه در این زمان اقدام به ثبت نام نمایید. نکته ای که دارای اهمیت زیادی این است که چنان چه تمایل داشته باشید تا در بیشتر از یک دانشگاه اقدام به ثبت نام آزمون YOS کنید مشکلی نیست چرا که زمان اجرای آزمون دانشگاه ها با هم تداخلی ندارد. در نظر بگیرید که زمان ثبت نام قابل تمدید نمی باشد پس چنان چه از پیش نسبت به تهیه ی مدارک و هزینه  ها اقدام کنید تا بتوانید در فرصت مشخص شده در بهمن ماه، ثبت نام نمایید.

قوانین و شرایط شرکت در آزمون YOS چیست؟

آزمون YOS مثل همه ی آزمون های لوکال و بین المللی دارای شرایط و قوانین به خصوصی می باشد که هر شخص باید آنها را رعایت کند. شرایط و قوانین آزمون YOS به شرح زیر می باشد:

آزمون YOS برای همه ی سنین است به شرط اینکه قوانین را رعایت کنید.

داشتن هایلایت، لاک غلط گیر و مداد رنگی ممنوع است.

همراه داشتن اصل پاسپورت الزامیست.

داشتن اسکن و اصل مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی الزامی می باشد.

کپی پاسپورت به هیچ وجه پذیرفته نیست.

درب حوزه­ی امتحانی بعد از زمان مشخص شده بسته است و بعد از آن حق ورود به حوزه­ی امتحانی را نمی توانید داشته باشید و حتی در این صورت مبلغ پرداختی هم به شما بازگشت داده نخواهد شد.

به هیچ عنوان در طول امتحان نمی توانید با شخص کناری خود حرف بزنید.

همراه داشتن دیکشنری، وسایل الکترونیکی و کپی برداری به شدت ممنوع است و چنان چه دیده شود به وسیله ی دوربین مدار بسته، از جلسه­ی امتحان و شرکت در این حوزه محروم می شوید.

داشتن ساعت مچی، کشیدن سیگار و خوراکی ممنوع است.

خارج کردن برگه­ ی امتحانی فقط در صورت هماهنگی مجاز می باشد.

خارج شدن شخص از محل برگزاری امتحان بدون هماهنگی تخلف به حساب می آید.

نتایج آزمون فقط به خود شخص تحویل داده خواهد شد و عواقب در اختیار گذاشتن اطلاعات شخصی در اختیار دیگران بر عهده­ی خود شخص می باشد.

حتما می بایست در مقطع دبیرستان فارغ التحصیل شده باشید یا دانش آموز سال آخر باشید.

در صورتی که جزء اتباع ترکیه هستید ولی دوره­ی دبیرستان خود را در بیرون از کشور ترکیه گذرانده اید، می­توانید در آزمون YOS شرکت داشته باشید.

اشخاصی که بومی هستند ترکیه هستند، مجاز به شرکت در آزمون YOS نمی باشند.

دوره‌­ها و کلاس­‌های مربوط با آزمون  YOS

در این بخش به بررسی انواع دوره­ها و کلاس­ های مربوط با آزمون  YOS می بپردازیم که هم در سطح جهانی معروف هستند و هم داوطلبان خیلی زیادی دارند. یکی از دوره­هایی که در زمینه­ی آماده کردن آزمون YOS انجام می­ گیرد، YOS Project  می باشد. در این دوره همه ی اطلاعات مورد نیاز به دانشجویان بین المللی که قصد تحصیل دارند در دانشگاه ­های ترکیه آموزش داده شده و با برگزاری آزمون­های شبیه سازی شده تلاش در آماده کردن دانشجویان می­کند.

دوره­ی آموزشی ALS هم از دیگر دوره­ها و کلاس ­های مربوط با آزمونYOS  می باشد که همه ی آموزش­های لازم در اختیار دانشجویان بین المللی قرار می گیرد و آن ها را به طرف کسب نمره­ی حد نصاب کمک خواهد کرد.

همین طور دوره­ های و کلاس­ های فشرده­ هفتگی و ماهانه هم هستند که در طی ساعات طولانی و به شکل کاملا فشرده همه ی نمونه سؤالات شبیه سازی شده­ ی سال­ های پیش مربوط با آزمون YOS را با دانشجویان بین المللی کار می­ کنند.

زمان اعلام نتیجه­‌ی آزمون یوس چه موقع است؟

چنان چه که در آزمونYOS  شرکت می کنید، اعلام نتایج براساس زمان بندی اولیه به شما اعلام می شود. در آزمون YOS که برای وارد شدن به دانشگاه­های ترکیه در مقطع لیسانس و فوق لیسانس اجرا می گردد، بسته به اینکه چه دانشگاهی را انتخاب می کنید زمان اعلام نتایج با هم فرق دارد و می بایست به زمانبندی داده شده در فرم تأییدیه­ی ثبت نام اکتفا نمایید ولی به طور معمول مدت زمانی که طول می­کشد تا نمرات دانشجویان شرکت کننده در آزمون YOS انتشار پیدا کند، حدود 2 هفته می باشد.

برای دیدن نتایج آزمون  YOS، هر دانشجو می بایست به سایت دانشگاه انتخابی خود مراجه کرده و در صفحه­ی مرتبط به آزمون  YOS، نتیجه ی آن را ببیند. ولی همان گونه که گفته شد این زمان تقریبی است و هر سال می بایست به جدول زمان بندی داده شده توجه داشته باشید تا در زمان درست اقدام به پیشبرد مراحل آزمون کنید.

سخت و راحت بودن آزمون یوس

قطعا موقعی که خواسته­ اید برای ثبت نام آزمونYOS  اقدام نمایید متوجه حرف های این چنینی می شوید: آزمونYOS  بسیار دشوار است، YOS  نسبت به هر آزمونی دشوارتر است و غیره.

ولی حقیقت ماجرا چیست؟

YOS استانداردترین آزمون در سطح کشور ترکیه است و کاملا منصفانه می باشد. فقط اهداف پرسش های آزمون YOS سنجش میزان هوش، تسلط به ریاضی و هندسه و همین طور تسلط شما نسبت به زبان ترکی شما و هیچ هدفی مثل حقه زدن و تست نظرات و عقاید در آن نمی باشد و سؤالات کاملا واضح هستند و شخص آزمون دهنده به آسانی متوجه هدف سؤال خواهد شد  . شرایط و میزان آمادگی شما مشخص میکند که این آزمون تا چه اندازه برای شما دشوار است. اما چنان چه بخواهیم به پرسش فوق بسیار کوتاه پاسخ دهیم؛ خیر YOS سخت نیست.

فرایند کلی آزمون یوس چگونه است؟

 اولین کاری که باید انجام دهید این است که برای ثبت نام آزمون YOS وارد سایت دانشگاه یا مؤسسه ­ی مربوطه می­ شوید و بعد از کامل کردن فرم ثبت نام و انتخاب شهر ، اسکن صفحه­ ی اول پاسپورت را آپلود نمایید. پس از اینکه فرم را ارسال کردید، ایمیل تأییدیه را دریافت می کنید که در آن شماره­ی درخواست قرار گرفته و به وسیله ی آن حساب کاربری شما در دانشگاهی که انتخاب نموده اید فعال می شود. نام کاربری و پسورد خود را تأیید و اطلاعات درخواستی را کامل نمایید که وقتی ایمیل تأییدیه­­ ی اطلاعات وارد شده برای شما فرستاده می شود می بایست بقیه­ی روند آزمون YOS  را پشت سر بگذارید.

با پشت سر گذاشتن مراحل ثبت نام همه ی اطلاعات را تکمیل و مدارک لازم را ارسال نمایید. در آخر هم می بایست منتظر گرفتن کارت ورود به جلسه ­ی امتحان، تا حدود 1 تا 2 هفته پیش از برگزاری آزمون YOS باشید.

در روز آزمون هم، به سؤالات 2 قسمت در دفترچه­ی سؤال آزمون YOS جواب داده و 2 هفته بعد هم نتیجه را دریافت می کنید.

آزمون یوس چه اعتبار بین المللی دارد؟

همان گونه که در قسمت های پیشین هم به آن اشاره کردیم، آزمون YOS، آزمونیست که فقط در کشور ترکیه و به وسیله ی دانشگاه­ ها و مؤسسات آموزش عالی این کشور طراحی می شود و اعتبار آن هم 2 سال و فقط در نزد دانشگاه ی انتخابی می باشد. پس همان گونه که از گفته­ها مشخص است آزمون YOS  اعتبار بین المللی خاصی نداشته و در اصل یک نوع آزمون بومی به شمار می رود و فقط برای مواقعی است که قصد ادامه تحصیل در مقاطع لیسانس و فوق لیسانس در رشته­ های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، حقوق و علوم انسانی در کشور ترکیه را دارید بنابر این اعتبار و کلاس جهانی نداشته و مورد پذیرش سیستم آموزش عالی کشور ترکیه و قبرس شمالی می باشد.

شرکت در آزمون یوس در کشور خودمان چه معایب و مزایایی دارد؟

بعضی وقتها سؤال پیش می­ آید و احتمالا هم به گوشتان خورده است که بعضی از افراد ادعا می­کنند که به علت آسان­تر بودن آزمون YOS تمایل دارند به کشور دیگری بروند و در آنجا آزمون بدهند و فقط مشکل این کار را هزینه­ ی زیادتر می ­دانند. ولی می بایست آگاه باشید آزمون YOS  آزمونی جهانی می باشد و هیچ تفاوتی ندارد که شما در کدام کشور این آزمون را پشت سر گذاشته اید.

عیب خاصی درباره شرکت در آزمون YOS  کشور خودمان وجود ندارد و فقط مزایای آن برگزاری این آزمون بین المللی در داخل کشور بوده که مجبور نیستید هزینه­ی زیادی بابت سفر به کشور دیگر و شرکت در آزمون پرداخت نمایید و موقع شرکت در آزمون هم می بایست براساس منطقه­ی زمانی کشور خودمان باشد و از اعتبار یکسانی هم برخوردار باشد.

آزمون YOS  بین المللی در زمان مصاحبه­ی آن هم، نماینده­ی دانشگاه کمبریج حضور دارند و تحت هیچ شرایطی یک شخص ایرانی با شما مصاحبه نمی کند. در نتیجه از این لحاظ مزیتی ندارد. بهترین کار تمرکز زیادتر بر روی آزمون و تسلط بر جواب دادن به پرسش ها می باشد.

معایب و مزایای شرکت در آزمون یوس

احتمالا بعضی وقتها به گوشتان خورده است که اگر برای شرکت در آزمونYOS  به ترکیه بروید یا افرادی که در این کشور هستند، آزمون سخت­تری دارند یا به عنوان مثال چنان چه که به روسیه سفر کنید و آزمون YOS  را در آنجا شرکت کنید برای شما خیلی راحت تر خواهد بود و دستیابی به نمرات بالاتر، بهتر خواهد بود.

ولی در اصل هیچ گونه تفاوتی میان شرکت در آزمون YOS  یک کشور با یک کشور دیگر وجود ندارد و هیچ ضرری را هم متحمل نمی شوید و یا در صورت حضور در کشوری به خصوصی، هیچ منفعت خاصی نصیب شما نمی شود.

آزمون YOS کاملا استاندارد، هماهنگ و برابر است و اشخاصی که از شما آزمون می­گیرند اشخاص مورد اعتماد دانشگاه­ها می باشند که ماه­ها و بلکه­ سال­ها آزمایش های سخت گیرانه و استانداردهای دانشگاه­ها و مؤسسات برگزاری آزمونYOS  را پشت سر گذاشته اند و حتی هیچ تفاوتی میان افرادی که زبان اول آن ها زبان ترکی باشد با دیگر افراد قائل نمی شوند. از طرفی احتمالا علت اصلی مطرح شدن این پرسش در ذهن باشد نیز، یعنی مصاحبه، وجود ندارد و این آزمون بدون انجام مصاحبه است.

اعتراض به نتیجه­ی آزمون یوس چگونه است؟

آزمونYOS  مثل هر آزمون دیگری، فرصت اعتراض به نمره در آن وجود دارد که دانشجویان چنان چه نسبت به نمره­ ی خود اعتراضی دارند، در فرصت مشخص شده، فرم مربوطه را پر می کند و با توضیحات کامل نسبت به نمره­ی خود اعتراض خود را ثبت می نمایند. دانشگاه مربوطه هم بعد از گرفتن فرم نسبت به بررسی آن اقدامات لازم را انجام می دهد.

چنان چه که اعتراض شما مورد تایید قرار گیرد، هزینه ­ی پرداختی برگشت داده خواهد شد و در غیر این صورت، بازگشت پول را انجام نمی شود.

نکته ­ای که درباره اعتراض نسبت به نتیجه­ ی آزمونYOS  وجود دارد این است که، چون این آزمون به وسیله ی هر دانشگاهی طراحی و اجرا می شود ، زمان اعتراض نسبت به آن، مثل روز برگزاری آزمون می ­تواند فرق داشته باشد یا یکسان نباشد.

منابع آزمون یوس

در این بخش به معرفی منابع آنلاین خواهیم پرداخت که می­ توانند کمک خیلی زیادی برای آماده شدن شما برای آزمون YOS  کنند. این آزمون برعکس دیگر آزمون­ها ، منابع آنلاین خیلی کمی دارد و بیشتر به شکل نکات ارائه گردیده در کلاس­ها و جزوات و کتاب می باشد، چرا که این آزمون فاقد بخش­های 4 گانه­ی آزمون­های آیلتس و تافل است.

در کل کتاب­ هایی که برای آزمونYOS  استفاده می شوند شامل 3 دسته ­ی کلی می باشند:

کتاب­هایی که در زمینه­ ی تست­ های هوش یا IQ می باشند، در گروه اول هستند. در این کتاب­ ها به شکل­ های گوناگون، شما را با 45 تست قسمت هوش آزمونYOS  آشنا می کنند.

کتاب­ هایی که در زمینه ی ریاضیات هستند، در گروه دوم قرار می­ گیرند و در این مجموعه کتاب­ ها، همه ی تست­ های ریاضیات در مباحث مورد نظر طراحان آزمون، قرار می گیرد که به شما کمک خواهد کرد با این نوع سؤالات کاملا آشنا شوید.

کتاب ­هایی که در زمینه­ ی سؤالات بخش دوم آزمونYOS  کار دارند و همه ی نمونه سؤالات آزمون زبان ترکی را گردآوری کرده اند.

زمان ثبت نام آزمون یوس چه موقعی است؟

همان گونه که ذکر شد، آزمونYOS  به وسیله ی دانشگاه ­ها و مؤسسات آموزش عالی کشور ترکیه طراحی و اجرا می شود. که به طور معمول هر سال در ماه­ های بهمن زمان ثبت نام این آزمون آغاز می­گردد که به علت طراحی سؤال توسط دانشگاه ­های گوناگون، زمان ثبت نام و روز برگزاری آزمون هم با هم فرق دارند. ولی همه ی تاریخ ثبت نام ­ها در همان تاریخ بهمن ماه انجام می شود و فقط در روز ثبت نام با همدیگر فرق دارند.

برای شرکت در آزمون یوس شرایط سنی چگونه است؟

در بعضی مواقع گفته می ­شود که محدودیت سنی برای آزمون YOS  زیر 16 سال می باشد. در اصل آزمونYOS  برای همه ی افراد مجاز بوده و هیچ مشکلی ندارد. دلیل این بند در محدودیت سنی، در اصل یک توصیه می باشد چرا که هیچ فایده­ای برای افراد زیر 16 سال نخواهد داشت. به علت اینکه تا 18 سالگی شخص وارد دانشگاه نمی شود و مدت زمان اعتبار آزمونYOS  هم 2 سال خواهد بود پس دوباره می بایست در آزمون شرکت نمایند. بنابر این برای این افراد شرکت در آزمونYOS  منطقی نیست. از طرفی دیگر هم تا موقعی که شما دوره­ی دبیرستان را به پایان نرسانده اید، مجوز ثبت نام در آزمون به شما داده نمی شود.

استفاده از نمونه سؤالات آزمون­‌های قبلی

بعضی از داوطلبان توصیه می ­کنند که برای آشنایی زیادتر با جو و محیط آزمون YOS، بهتر است از نمونه سؤالات آزمون­ های قبلی هم کمک بگیرید تا بتوانید نتیجه­ ی بهتری را داشته باشید. پس در این بخش به معرفی بهترین این موارد خواهیم پرداخت.

  • مجموعه پرسش های کتابYOS Practice Exam  که شامل 50 آزمون و نمونه سؤال آزمونYOS  می باشد.
  • مجموعه پرسش های کتابYOS Intelligence Quantity (IQ) Practice Exams  که دارای 100ها نمونه سؤال هوش آزمون YOS  می باشد.
  • کتاب YOS Questions and Answers Between 1981 and 2018 که همه ی نمونه سؤالات آزمون را در بازه­ ی زمانی تعیین شده جمع آوری کرده است.
  • نمونه سؤالات YOS Mathematics 1-with Subject Explanations and Sample Questions with Solutions  که منبع خوبی برای آزمون YOS می باشد.

موارد آزمون و نمرات هر بخش

همان گونه که در مطالب قبلی گفته شد، بخش‌­های گوناگون آزمون YOS  به شرح زیر می باشد:

دفترچه­ی سؤالات آزمون YOS تشکیل شده از 2 قسمت اصلی است که قسمت اول مرتبط به آزمون هوش و ریاضی می باشد و قسمت دوم آن هم تشکیل شده از سؤالاتی برای سنجش میزان تسلط شخص داوطلب در زمینه­ ی زبان ترکی است.

قسمت اول و اصلی آزمون دارای هشتاد پرسش در زمینه ­ی هوش و ریاضی است. پرسش های بخش ریاضی 30 عدد و در حوزه­ی مباحثی مانند ریاضیات عمومی و مثلثات است و 5 سؤال را هم هندسه است. قسمت هوش هم شامل 45 سؤال می باشد که در حوزه­ی تفکر منطقی و اشکال سه بعدی است.

تعداد پرسش های بخش اول آزمون YOS بسته به دانشگاه متغیر می باشد و قادر هستند بین 80 تا 100 باشد. همین طور نسبت 30:5:45 هم می­تواند بسته به صلاحدید دانشگاه مورد نظر با هم فرق داشته باشد. زمان جواب وگویی به پرسش های این قسمت هم وابسته به دانشگاه انتخابی در طی فرایند ثبت نام داشته و میان 100 تا 120 دقیقه با هم فرق دارد. برای اطلاع دقیق از تعداد و زمان پاسخگویی به سؤالات قسمت اول آزمون YOS می بایست به سایت دانشگاه انتخاب شده خود مراجعه کنید.

قسمت دوم آزمون  YOS، برای سنجش میزان تسلط داوطلب در زبان ترکی می باشد و برخلاف قسمت اول، نمرات به شکل کیفی گفته می شوند و معیار قبولی داوطلب هم نیست. نمره­ی این قسمت به شکل کیفی یعنی A,B و C مشخص می شود و برای جواب دهی به پرسش های این قسمت، 60 دقیقه زمان فرصت لازم است و بسته به نوع دانشگاه هم زمان این قسمت می­تواند فرق داشته باشد و هم اینکه احتمال دارد به شما موضوعی داده شود و بخواهند پیرامون آن مطلبی یادداشت نمایید.

سوالات متداولی که در این زمینه پرسیده می شود به شرح زیر می باشند:

در کدام کشورها و یا موسسات آزمون  YOSبرگزار می گردد؟

آزمون  YOS، از جمله آزمون­ هایست که تنها در کشور ترکیه برگزار می شود. هدف برگزاری این آزمون، ارزیابی قدرت زبان ترکی دانشجویان بین المللی می باشد که تمایل به ادامه تحصیل، کار و فعالیت در این کشور هستند. آزمون YOS برای دانشجویان بین المللی گزینه ­ی لازم و واجب می باشد و فقط در میان دانشگاه­ ها و مؤسسات خود کشور ترکیه دارای اعتبار دارد تا بتوانید میزان تسلط خود به زبان ترکی را اثبات نمایند. این آزمون برای مقاطع لیسانس و فوق لیسانس نیاز بوده و چنان چه رشته ­ی تحصیلی شما به زبان انگلیسی تدریس نگردد، قطعا می بایست در این آزمون شرکت نمایید. لذا همان گونه که متوجه شدید، این آزمون به وسیله ی دانشگاه ­ها و مؤسسات خود کشور ترکیه طراحی و صورت می گیرد و برای خود آنها هم اعتبار دارد و در کشورهای دیگر ملزم به رعایت ضوابط خود آنها هستید.

آزمون YOS مناسب برای کدام کشورها و دانشگاه ­‌ها است؟

همان گونه که گفته شد هر سال، آزمون YOS به وسیله ی کشور ترکیه و هر دانشگاه مطابق با سیاست­های آموزشی خود، اجرا می شود که برای آن دسته از دانشجویانی که تمایل به ادامه تحصیل در مقاطع لیسانس و فوق لیسانس در دانشگاه­‌های این کشور را داشته و بومی این کشور هم نباشند. همان گونه که در مطالب قبلی عنوان شد، افراد واجد شرایط اقدام به ثبت نام و انتخاب دانشگاه مد نظر خود خواهند کرد و بعد از کسب حداقل نمره­ی قبولی برای رشته­ی خود، مراحل ثبت نام را در دانشگاه مورد نظر پیگیری می کنند. آزمون YOS در داخل خود کشور ترکیه، نزد دانشگاه­ها و مؤسسات آن اعتبار دارد و در بیرون از این کشور، اعتباری نخواهد داشت به دلیل اینکه که یکی سؤالات از بخش های آن، با هدف سنجش میزان تسلط افراد نسبت به زبان ترکی، طراحی شده است. آزمون­های دیگری هم وجود دارد که مانند این وضعیت بوده و به شکل به خصوصی توسط یک کشور اجرا می گردد مثل آزمون SAT که فقط مخصوص کشور آمریکا است. پس حتما از این مورد اطمینان داشته باشید که فقط در صورتی که تمایل به ادامه­ی تحصیل در کشور ترکیه را دارید و با شرط دارا بودن شرایط گفته شده در مطالب قبلی، اقدام به ثبت نام و شرکت در آزمون YOS کنید.

اهمیت بخش­‌های گوناگون آزمون YOS در نمره دهی متفاوت است؟

در عناوین قبلی گفتیم که آزمون YOS از دو قسمت اصلی تشمیل شده است. که فقط بخشی که ملاک قبولی شما در رشته­ ی مد نظر در دانشگاه انتخابی است، بخش اول خواهد بود که به طور معمول حاوی 80 سوال می باشد که به شکل کلی 35 سؤال در حوزه­ ریاضیات و هندسه و 45 سؤال هم در زمینه ­ی هوش و درک منطقی می باشد. بر حسب نمره­ ای که از 50 کسب می­ نمایید، بعضی از دانشگاه­ ها مبنا را 100 در نظر می­ گیرند، قبولی شما در دانشگاه انتخابی سنجیده شده و اعلام می­ شود. قسمت دوم آزمون YOS در نمره دهی مورد نیاز برای قبولی بی‌تأثیر است و بر اساس نمره­ ی کیفی A,B و C آن، مشخص می شود که آیا احتیاج به گذراندن دوره ­ی زبان ترکی پیش از شرکت در کلاس ­های دانشگاه دارید یا خیر؟

آزمون­ YOS سیستمی است یا کاغذی ؟

در حال حاضر به لطف پیشرفت تکنولوژی و زندگی در عصر طلایی تکنولوژی و ارتباطات، آزمون YOS هم به شکل کاغذی و هم به شکل سیستمی یا کامپیوتری صورت می گیرد و در هر 2 حالت همه ی موارد امتحان کاملا مشابه هستند. حتی براساس آمار انتشار پیدا کرده تعداد اشخاصی که در هر سال نوع سیستمی را انتخاب می­کنند بیشتر می شود. ولی در کشور ایران به علت نداشتن هماهنگی کامل با سرورهای کمبریج و نبود امکانات کامل در زمینه­ی برگزاری آزمون YOS به شکل کامپیوتری تقریبا فرم کاغذی غالب است. این نکته را هم باید در نظر داشته باشید که بعضی از دانشگاه­های ترکیه اعلام می‌کنند که چنان چه محل برگزاری آزمون شرایط اجرای آزمون YOS در فضای اینترنتی را نداشته باشد و یا تعداد شرکت کنندگان زیاد نباشد، آزمون به شکل کاغذی هم انجام خواهد گرفت.

بدون شرکت در کلاس می توان در آزمون YOS شرکت کرد؟

روشی که بعضی وقتها افراد برای مطالعه انتخاب می نمایند به روش خودخوان معروف است و شخص در آن بدون شرکت در کلاس، خود شروع به مطالعه و تقویت خود می­ کند. در این روش شما می­ توانید خودتان را برای آزمون YOS آماده کنید و از منابع گوناگون آن هم بهره مند شوید. از مجموعه منابعی که می­توانید در این روش بهره گیری نمایید، مجموعه کتاب هایی بودند که در بالا به آنها اشاره کردیم. ولی به شکل خرید فیزیکی هم مجموعه ­هایی هستند که کمک می­کنند تا شرکت در آزمون YOS و موفقیت در آن، بدون حضور در کلاس ­های مربوطه هم امکان پذیر باشد. کتاب ­های پوزا این سری از کتاب­ ها درس نامه­ های جامع و فوق العاده­ای را درباره آزمون YOS هم به زبان ترکی و هم انگلیسی جمع آوری کرده است. کتاب­ های متروپل در این کتاب ­ها شما شاهد سرفصل ­هایی می باشد که همه ی موردهای آزمون در آن ذکر گردیده و حتی مورد استفاده­ ی اساتید در کلاس­ های آماده سازی آزمون YOS هم هستند. کتاب­های تی نی تی این کتاب هم مثل کتاب­های قبلی جامع بوده و درسنامه ­های آن همه ی موارد آزمون را یاد می گیرند. کتاب­ های چاغداش تهیه ­ی این کتاب را به این علت پیشنهاد می­ کنیم که نکات و مطالب تکمیلی در آن آورده شده و در کنار کتاب ­های فوق، انتخاب فوق العاده­ای به شمار می رود.

تعداد سوالات آزمون یوس چقدر است؟

دفترچه­ ی سؤالات آزمون YOS از دو قسمت تشکیل شده است که قسمت اول مربوط به آزمون هوش و ریاضی می باشد و قسمت دوم آن هم از سؤالاتی جهت سنجش میزان تسلط شخص داوطلب در زمینه­ی زبان ترکی تشکیل شده است. قسمت اول و اصلی آزمون دارای هشتاد سؤال در زمینه­ی هوش و ریاضی می باشد. سؤالات قسمت ریاضی 30 عدد و در حوزه­ی مباحثی مانند ریاضیات عمومی و مثلثات می باشد و 5 سؤال را هم هندسه تشکیل می­دهد. قسمت هوش هم شامل 45 سؤال می باشد که در حوزه­ی تفکر منطقی و اشکال سه بعدی است. تعداد سؤالات قسمت اول آزمون YOS بسته به دانشگاه با هم فرق دارند و می­تواند میان 80 تا 100 باشد. همین طور نسبت 30:5:45 هم می­تواند بسته به صلاحدید دانشگاه مورد نظر فرق داشته باشد.

زمان جوابگویی به پرسش های این قسمت هم وابسته به دانشگاه انتخابی در طی فرایند ثبت نام داشته و بین 100 تا 120 دقیقه با هم فرق دارند. برای اطلاع دقیق از تعداد و زمان جوابگویی به پرسش ها قسمت اول آزمون YOS می بایست به سایت دانشگاه خود مراجعه کنید. قسمت دوم آزمون  YOS، برای سنجش میزان تسلط داوطلب در زبان ترکی است و برخلاف قسمت اول، نمرات به شکل کیفی ذکر می گردند و معیار قبولی داوطلب هم نیست. نمره­ی این قسمت به شکل کیفی یعنی A,B و C مشخص می گردد و برای جواب دهی به پرسش های این قسمت، 60 دقیقه زمان فرصت دارید و بسته به نوع دانشگاه هم زمان این بخش می­تواند متفاوت باشد و هم اینکه احتمال دارد به شما موضوعی داده شود و بخواهند پیرامون آن مطلبی بنویسید. نکته ­ای که درباره قسمت دوم آزمون YOS وجود دارد این است که چنان چه داوطلب نمره­ی حد نصاب این بخش را کسب نکند می بایست پیش از وارد شدن به دانشگاه مورد نظر خود، 6 ماه دوره­ی زبان ترکی را پشت سر بگذارد.

آیا آزمون یوس شکل های گوناگونی دارد؟

آزمون YOS فقط به یک صورت برگزار می گردد و انواع خاصی ندارد. هدف از برگزاری فقط نوع آزمون YOS سنجش هوش، ریاضیات و تسلط دانشجویان بین المللی درباره زبان ترکی است. تعداد پرسش ها و حتی زمان جوابگویی و یا هر دو، بسته به دانشگاه انتخابی شما و یا نوع رشته، می­تواند فرق داشته باشد که می بایست به وسیله ی دانشگاهی که در آن ثبت نام کرده اید جویا شوید. این آزمون فقط به یک نوع وجود داشته و فقط در میان دانشگاه­ها و مؤسسات داخلی کشور ترکیه اعتبار دارد. توجه کند که فقط در صورتی که خواهان ادامه تحصیل در این کشور می باشید در این آزمون ثبت نام کنید.

زمان مصاحبه آزمون یوس چه موقع است؟

آزمون YOS فاقد مصاحبه می باشد. نحوه ی کار این آزمون به این شکل است که چنان چه تمایل به ادامه تحصیل فقط در کشور ترکیه را دارید، دانشگاه مد نظر را انتخاب کرده و بعد از پشت سر گذاشتن فرایند ثبت نام، در آزمون می توانید شرکت نمایید. بعد از قبولی در آزمون، مجوز ورود به دانشگاه انتخابی در رشته­ی مورد نظر خود را می توانید پیدا کنید و احتیاجی به انجام مصاحبه­ی نخواهید داشت.

چند نفر می توانند در آزمون یوس شرکت کنندگان کنند؟

واقعیت ماجرا برای آزمون YOS اینگونه می باشد که این آزمون سقف ثبت نامی ندارد به دلیل اینکه هر سال به تعداد شرکت کنندگان اضافه می شود که یکی از علت های زیاد شدن استقبال از آزمون YOS هم این است که هزینه­ ی تحصیل و زندگی در ترکیه نسبت به دیگر کشورهای اروپایی کمتر است و چنان چه که در این آزمون قبول شوید باز هم هزینه ­ها کمتر می شوند. ظرفیت هر حوزه­ ی امتحانی احتمالا به علت محدودیت مکان، محدود باشد ولی سقف کلی شرکت در آزمون، محدود به مقدار خاصی نخواهد بود. ولی برای شما بهتر است که ثبت نام خود را به روزهای پایانی موکول نکنید تا شانس انتخاب حوزه­ ی امتحانی نزدیک­تر را از دست ندهید. به طور کلی، ظرفیت کلی جهانی آزمون YOS هیچ محدودیتی ندارد و هر سال به تعداد آن اضافه می شود، فقط بعضی از حوزه ­های امتحانی احتمال دارد محدودیت مکان داشته باشند که می بایست موقع ثبت نام به آن توجه داشته باشید.

هزینه‌ ­ی کلاس‌ ­های آزمون یوس چقدر است؟

برای آزمون YOS در همه ی کشورها دوره ­هایی به وسیله ی بعضی از مؤسسات اجرا می گردد که بسته به عوامل گوناگونی مثل هدف آن از برگزاری کلاس ، نوع کشور و شهر، تعداد افراد شرکت کننده، سابقه­ ی موفقیت مؤسسه­ ی برگزار کننده­ ی آزمون و مدت زمان دوره­ ی آموزشی و حتی درجه­ی کیفیت کاری اساتیدی که در این مؤسسه مشغول به کار می باشند، تعیین کننده ­ی قیمت نهایی خواهد بود. مثلا بعضی از مؤسسات برای کار کردن تست­های ریاضیات و هوش و همین طور تقویت زبان ترکی، 50 دلار برای هر جلسه­ی 90 دقیقه­ای می گیرند. اگر این کلاس ­ها به شکل خصوصی اجرا گردد تا جلس ه­ای 100 دلار هم می تواند برسد. پس با در نظر داشتن اینکه هزینه­ ی شرکت در کلاس­های آزمون YOS وابستگی شدید به عوامل یاد شده دارد حتما موارد بالا را لحاظ نموده و بهترین گزینه را انتخاب کنید.

هزینه­‌ی شرکت در آزمون یوس چقدر است؟

هزینه­ ی شرکت در آزمون YOS احتمال دارد از یک مؤسسه به مؤسسه‌­ی دیگر متفاوت باشد که این تفاوت ناشی از خدمات بیشتر و باکیفیت­تر در مؤسسه­ ی انتخابی شما است که در اصل سهم خود مرکز برگزاری آزمون است. مثلا سیستم تهویه­ ی قوی­تر، پذیرایی مناسب­ تر و... از جمله عواملی می باشند که باعث می­ شوند هزینه­­ ی نهایی تمام شده برای شما مقداری فرق داشته باشد ولی به شکل کلی برای آزمون YOS در داخل کشور ترکیه 40 لیر و برای خارج از کشور ترکیه هزینه ­ای بالغ بر 90 لیر یا 15 یورو خواهد بود.

آزمون یوس چه کاربردی دارد ؟

احتمالا از خود سئوال کنید که کاربرد آزمون YOS چیست و چه مزیت هایی دارد؟ چرا باید در این آزمون شرکت کنم و چه ضرورتی دارد؟ جواب کامل این سؤال را در ادامه خواهیم داد همراه ما باشید. کاربردها و مزیت های آزمون YOS به طورکلی به شرح زیر است: چنان چه تمایل به ادامه تحصیل در دانشگاه­های کشور ترکیه را دارید آزمون YOS و داشتن نمره­ی قبولی عالی به شما کمک خیلی زیادی خواهد کرد تا در دانشگاه­های تراز اول مشغول به تحصیل شوید. به شما کمک خواهد کرد تا به عنوان شخص حرفه­­ای شناخته شوید و اعتبار خود را در کشور ترکیه زیادتر کنید. بعضی از افراد حتی چنان چه برای تحصیل هم مهاجرت کنند، در کنار تحصیل می بایست به انجام کار هم مشغول شوند. قبولی در آزمون YOS، حتی در پیدا کردن فرصت­های شغلی بهتر هم کاربرد دارد. قبولی در آزمون YOS باعث می­شود به شرکت­های برتر در کشور ترکیه نشان دهید که سطح و دامنه­ی ارتباطی شما حرفه­ای و توانایی کار در این شرکت­ها را دارید. در صورتی که تمایل به مهاجرت و زندگی در کشور ترکیه را دارید، قطعا تسلط به زبان ترکی از ملزومات بوده و قبولی در آزمون YOS با نمره­ی سطح بالا، این مورد را تأیید و به شما کمک می کند. برای گرفتن ویزا قطعا احتیاج به ارائه­ی مدرک زبان معتبر برای اثبات قدرت زبان ترکی خود دارید که آزمون YOS با داشتن معتبرترین مدرک زبان ترکی در این کشور، نقطه­ی اتکا و قدرت خیلی مهمی برای شما به حساب می آید.

چه افراد واجد شرایط شرکت در آزمون هستند؟

آزمون YOS مثل همه ی آزمون­های دیگر دارای شرایطی است که در آن تعیین می­کند چه اشخاصی واجد شرایط و چه افرادی غیر واجد شرایط برای شرکت در این آزمون می باشند. در صورتی که یکی از موارد زیر ارائه شده منطبق با شرایط نباشد، از ادامه­ی روند ثبت نام جلوگیری می کند. همین طور لازم است که در این بخش افراد واجد شرایط را ذکر می کنیم و خارج از آن، افراد واجد شرایط برای شرکت در آزمون YOS نخواهند بود: حداقل سن برای این آزمون وجود ندارد بنابر این همه ی افرادی که مقطع پیش دانشگاهی را به پشت سر گذاشته اند با شرط رعایت موارد که در ادامه گفته شد، مجاز به شرکت در آزمون YOS هستند. متقاضی شرکت در آزمون قطعا می بایست دارای پاسپورت معتبر باشد و تاریخ انقضای آن مهلت داشته باشد.

اگر تمایل به تحصیل، کار و زندگی در ترکیه هستید، واجد شرایط محسوب می شوید. برای افراد متخصص و حرفه­ای در زمینه­ ی پزشکی که مایل به مطالعه یا کار در کشور ترکیه باشند مناسب خواهد بود. چنان چه تابعیت کشور ترکیه یا قبرس شمالی را داشته باشید ولی 3 سال آخر دبیرستان را در این کشور نگذارنیده باشید، جزء افراد واجد شرایط خواهید بود در غیر این صورت واجد شرایط شرکت در آزمون YOS نیستید. در صورتی که هنگام تولد تابعیت کشور ترکیه را گرفته باشید و بعد با تأیید وزارت خانه­ی این کشور، از تابعیت آن خارج شده باشید، به شرط داشتن مدارک لازم، واجد شرایط شرکت در آزمون YOS خواهید بود.

برای قبولی در آزمون یوس باید چه نمره ای بگیرید؟

آزمون YOS که به عنوان مجوز ورود دانشجویان بین المللی به دانشگاه ­های این کشور اجرا می شود، دارای 50 نمره است و بر حسب تعداد پاسخ های درست شما محاسبه شده و به ازای هر 4 جواب نادرست، یک جواب درست هم حذف می شود. برای واردش شدن به دانشگاه­های پزشکی این کشور، حداقل می بایست از 50 نمره، نمره­ی 40 را کسب بگیرید و برای رشته ­هایی که به شکل آموزش از راه دور باشند، حداقل نمره­ی لازم، 30 است. بخش دوم این آزمون، اساس سنجش میزان تسلط دانشجویان نسبت به زبان ترکی می باشد و هیچ تأثیری در نتیجه­ی آزمون نخواهد داشت ولی چنان چه نمره ­ی مساوی با شخص دیگری دریافت شود، در این شرایط امکان دارد نمره­ی این قسمت هم لحاظ شود. بنابر این برای وارد شدن به دانشگاه­های پزشکی رقابت سختی دارید و می بایست بیشتر از 80 % نمره­ را کسب نمایید تا بتوانید جواز ورود به دانشگاه پزشکی مد نظر خود را بدست آورید. پس پیشنهاد می­شود شدیدا خود را برای این آزمون آماده سازید.

آزمون یوس چند سال اعتبار دارد؟

آزمون YOS برای دانشجویانی که بین المللی خواهان تحصیل در دانشگاه­های ترکیه در مقاطع لیسانس و فوق لیسانس اجرا می شود، بنابر این از اعلام نتایج به وسیله ی خود سایت دانشگاه انتخابی دانشجو، به مدت دو سال اعتبار دارد. نکته­ای که درباره مهلت اعتبار نتایج و مدرک آزمون YOS  در ترکیه وجود دارد این است که در اکثریت موارد دو اعتبار اعطایی به دانشجوی بین المللی، فقط نزد دانشگاه انتخابی پذیرفتنی می باشد و به جزء در موارد استثناء، در موارد دیگر برای دیگر دانشگاه­های ترکیه مورد قبول نیست. مثلا چنان چه دانشگاه ازمیر ترکیه را انتخاب کنید، نمرات قبولی و مدرک آزمون YOS شما فقط برای این دانشگاه دو سال معتبر است و به عنوان مثال برای دانشگاه حاجت تپه فاقد اعتبار خواهد بود. به این دلیل امکان انتخاب دانشگاه، موقع ثبت نام آزمون در روند ثبت نامی، قرار داده شده است.

بخش بندی­‌های آزمون یوس به چه صورتی است؟

همان گونه که ذکر شد و در مطالب قبلی هم گفته شد، دفترچه­ ی سؤالات آزمون YOS متشکل از 2 قسمت اصلی است که قسمت اول مرتبط به آزمون هوش و ریاضی می باشد و قسمت دوم آن هم متشکل از سؤالاتی برای سنجش میزان تسلط فرد داوطلب در زمینه­ی زبان ترکی می باشد. قسمت اول و اصلی آزمون که ملاک قبولی شما در دانشگاه انتخابی است، به طور معمول دارای هشتاد سؤال در زمینه­ی هوش و ریاضیات است. سؤالات بخش ریاضی معمولا سی عدد و در حوزه­ی مباحثی مانند ریاضیات عمومی و مثلثات می باشد و 5 سؤال را هم هندسه تشکیل می­دهد یا به عبارت دیگر سؤالات قسمت ریاضی، 35 عدد است. قسمت هوش هم شامل 45 سؤال است که در حوزه­ی تفکر منطقی و اشکال سه بعدی می باشد. تعداد سؤالات قسمت اول آزمون YOS بسته به دانشگاه با هم فرق دارد و می­تواند بین 80 تا 100 عدد باشد.

همین طور نسبت 30:5:45 هم می­تواند بسته به دانشگاه مورد نظر فرق داشته باشد. زمان جوابگویی به پرسش های این قسمت هم وابسته به دانشگاه انتخابی در طی فرایند ثبت نام داشته و بین 100 تا 120 دقیقه با هم فرق دارد. برای اطلاع دقیق از تعداد و زمان جواب گویی به سؤالات قسمت اول آزمون YOS می بایست به سایت دانشگاه منتخب خود مراجعه کنید. قسمت دوم آزمون  YOS، برای سنجش میزان تسلط داوطلب در زبان ترکی بوده و برخلاف قسمت اول، نمرات به شکل کیفی بیان شده و معیار قبولی داوطلب هم نیست. نمره­ی این قسمت به شکل کیفی یعنی A,B و C مشخص می شود و برای جواب دهی به پرسش های این قسمت، 60 دقیقه زمان لازم است و بسته به نوع دانشگاه هم زمان این بخش می­تواند فرق داشته باشد و هم اینکه احتمال دارد به شما موضوعی داده شود و بخواهند پیرامون آن مطلبی یادداشت کنید. نکته­ ای که درباره قسمت دوم آزمون YOS وجود دارد این است که چنان چه داوطلب نمره­ی حد نصاب این قسمت را کسب نکند می بایست پیش از وارد شدن به دانشگاه مورد نظر خود، 6 ماه دوره­ی زبان ترکی را بگذراند.

باید ها و نباید های آزمون یوس چیست؟

در مورد آزمون YOS بایدها و نبایدهایی وجود دارد که چنان چه مایل به موفقیت در این آزمون هستید قطعا به آنها باید عمل کنید. این موارد به شرح زیر می باشند: حتما پاسپورت خود را به همراه داشته باشید و قطعا تاریخ انقضای آن را چک کنید. می بایست پاسپورت شما اعتبار داشته باشد. می بایست اصل پاسپورت را داشته باشید و به هیچ عنوان کپی آن مورد قبول نیست. مکان آزمون را دقیقا چک کنید و سریع­ترین مسیر را از قبل تعیین نمایید. آزمون YOS کاملا قانونمند بوده و در رأس ساعت مشخص شده درب­های محل برگزاری آزمون بسته می شوند. بنابر این به موقع رسیدن یک امر مهم به حساب می آید. نباید جملات و نمونه سؤالات آزمون­های قبلی را حفظ کنید چرا که به هیچ وجه مشابه هم نخواهند بود و برای این کار می بایست خود را کاملا آماده کنید. نباید ثبت نام آزمون خود را به روزهای آخر موکول کنید به دلیل اینکه زمان­ها محدود و انتخاب شما هم محدودتر می شود.

آزمون یوس به صورت کاغذی چه معایب و مزایای دارد؟

همان طور که در جریان هستید به مدت چندین سال آزمون YOS به شکل کاغذی اجرا شد و هنوز هم اجرا می­ شود. پس در این قسمت قصد داریم به بررسی معایب و مزیت های آزمون YOS به شکل کاغذی بپردازیم. مزیت­های بسیار بزرگ آزمون YOS به شکل کاغذی، امکان نوت برداری، دایره کشیدن و نوشتن نکات مهم مد نظر داوطلبان بر روی برگه­ی آزمون است. این کار کمک خواهد کرد تا شخص داوطلب به آسانی پاسخ درست را پیدا کند، ایده­ های خود را بررسی و پیش از وارد کردن پاسخ به داخل برگه­ ی مربوطه، آن را چک نماید.

یک معایب بزرگ آزمون کاغذی YOS ، نگرانی داوطلبان بابت دست نوشته­ی ناخوانای خود یا بد نوشتن آن می باشد به خصوص اگر چندین بار خط خوردگی داشته باشد. در بعضی از موارد شخص تصحیح کننده­ی اوراق امتحانی، به دلیل مشکل در خواندن پاسخ، نمی تواند به شما امتیازی بدهد و به اسانی امتیاز را از دست می دهید. عیب دیگر این نوع آزمون، وارد کردن پاسخ ها از برگه­ ی سؤال به برگه­ ی جواب خواهد بود که بعضی وقتها افراد تصحیح کننده­ ی متوجه اشتباهاتی مانند وارد کردن پاسخ درست در قسمت اشتباه و یا غلط انتخاب کردن گزینه­ ها با وجود اینکه در برگه­ ی سؤال گزینه­ ی درست انتخاب شده بوده است. پس این موارد معایبی هستند که نمی ­توان به آسانی آن ها را نادیده گرفت.

معایب و مزایای آزمون یوس به شکل کامپیوتری چیست؟

یکی از بزرگ­ترین مزیت های آزمون کامپیوتری YOS، مرتبط به گستردگی و دامنه­ ی انتخاب شما درباره تاریخ و ساعت امتحان می باشد. در نوع کامپیوتری شما روزهای زیادتری را در اختیار دارید تا برای آزمون خود انتخاب نمایید ضمن اینکه تعداد مراکز ارائه دهنده هم نسبت به نوع کاغذی آزمون YOS خیلی زیادتر هستند. از دیگر بزرگ­ترین مزایای ­های آزمون YOS این است که نتایج آزمون خیلی سریع­تر تعیین می­ شوند و در نهایت 5 تا 7 روز زمان انتظار است. از لحاظ نوشتاری، مزایای خیلی بزرگی که در نوع سیستمی نسبت به نوع کاغذی وجود دارد و به همه ی داوطلبان پیشنهاد می­شود که فقط برای این مزیت هم که شده، نوع سیستمی را انتخاب نمایند، تصحیح اشتباهات تایپی و اضافه و پاک کردن کلمات به ساده­ترین روش است. مثل هر نرم افزار تایپ دیگری، در نوع کامپیوتری هم می­توانید کلمات را پاک و مواردی را بدون خط خوردگی و پاک کردن اضافه کنید.

براساس تحقیقات صورت گرفته سرعت تایپ معمولی بر روی کاغذ حدود 31 کلمه در دقیقه می باشد اما در نوع تایپی در کامپیوتر به 40 کلمه در دقیقه هم می­رسد. این امر باعث صرفه جویی خیلی زیادی در زمان می شود. در نوع کامپیوتری آزمون YOS، به آسانی می ­توانید به وسیله ی ساعت کامپیوتر وقت را مدیریت نمایید و نگران پرت شدن حواس خود نسبت به گذر زمان نباشید همین طور اینکه به کمک نرم افزار موجود در آن، به آسانی می­توانید تعداد کلمات را شمرده و استرس کمتری داشته باشید. در نوع کامپیوتری افراد کمی حضور دارند و این امر سبب آرامش خاصی در شما می شود. مشکل ورق زدن برگه ­ها و قاطی کردن پرسش ها و فراموشی لحظه­ای را نخواهید داشت چرا که صفحه­ی کامپیوتر به 2 بخش سؤال و جواب تقسیم می­ شود. عیب بزرگ­ترین عیب نوع کامپیوتری آزمون YOS این است که نمی‌توانید مثل نوع کاغذی، نکته و موارد را در آن یادداشت نمایید و تمرکز زیادتری داشته باشید. عیب دیگر آن، صدای تایپ کلمات کیبورد احتمال دارد خود عاملی برای حواس پرتی باشد. خستگی چشم­ها در اثر نگاه کردن طولانی مدت به صفحه­ی کامپیوتر هم می­تواند از مشکلات این نوع آزمون باشد.

زبان آزمون یوس چیست؟

آزمون YOS در دسته ­ی آزمون­ های بومی است که برای اشخاصی طراحی می شود که قصد تحصیل در مقاطع لیسانس و فوق لیسانس در کشور ترکیه را دارند. معمولا زبان آزمون YOS به 2 صورت ترکی و انگلیسی می باشد و بعضی از دانشگاه­ ها حتی به زبان فارسی، نمونه سؤالات را می گذارند.

مدت زمان آزمون یوس چقدر است؟

مدت زمانی که آزمون YOS طول می­کشد میان 90 تا 120 دقیقه خواهد بود که بسته به دانشگاه برگزار کننده با هم فرق دارد و نحوه­ی کنترل زمان در این آزمون از اهمیت بالایی برخوردار است. چرا که اکثر افراد از کمبود زمان خود شکایت دارند. در این بخش به شما آموزش می­دهیم که چطوری عمل کنید تا با این مشکل مواجه نشوید. برای قسمت اول آزمون  YOS، مربوط به سؤالات هوش و ریاضیات بهترین کار، تمرکز بر روی سؤالاتی می باشد که می­توانید به آن ها جواب دهید و آزاد کردن سؤالاتی که در پاسخ دادن به آن ها شک دارید. این سؤالات را در اخر آزمون، در صورتی که وقت اضافه­ای داشتید، زمان صرف کنید. برای قسمت زبان ترکی، بهترین این است که نمره­ی این بخش هیچ تأثیری در قبولی یا عدم قبولی شما ندارد بنابر این هیچ استرسی نداشته باشید. درباره نحوه­ی جواب دهی هم بهترین کار، عمل کردن به شیوه­ ی بالا است.

چه سازمان ­‌ها و کشور هایی یوس را به رسمیت می شناسند؟

آزمون  YOS، از جمله آزمون­ هایست که فقط در کشور ترکیه برگزار می گردد. هدف برگزاری این آزمون، سنجش قدرت زبان ترکی دانشجویان بین المللی می باشد که تمایل به ادامه تحصیل، کار و فعالیت در این کشور را داشته باشند. آزمون YOS برای دانشجویان بین المللی گزینه­ی واجب است و فقط در میان دانشگاه­ها و مؤسسات خود کشور ترکیه دارای اعتبار بوده تا بتوانید میزان تسلط خود به زبان ترکی را به ثبت نمایند. این آزمون برای مقاطع لیسانس و فوق لیسانس احتیاج است و چنان چه رشته­ ی تحصیلی شما به زبان انگلیسی تدریس نشود، قطعا می بایست در این آزمون شرکت نماید. پس همان گونه که متوجه شدید، این آزمون به وسیله ی دانشگاه­ها و مؤسسات خود کشور ترکیه طراحی و اجرا می گردد و برای خود آن ها هم اعتبار دارد و در کشورهای دیگر ملزم به رعایت ضوابط خود آن ها هستید.

چندبار می توان در آزمون  یوس شرکت کرد؟

برای شرکت در آزمون  YOS، هر تعداد دفعات که تمایل داشته باشید می­توانید در آن شرکت نمایید و از این بابت هیچ محدودیتی وجود ندارد.

 

 



:: بازدید از این مطلب : 104
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 1 مهر 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رضا اسدی

در کنار وسایل سرمایش محیط، تاسیسات گرمایشی ساختمان و موتورخانه از زمان ماشینی شدن زندگی بشر بسیار مورد توجه قرار گرفته است. این امر در وصول سرد برای کمک به داشتن هوای گرم مطبوع بیشتر خودنمایی می کند. از جمله تجهیزات تاسیساتی که در این راستا به کار گرفته می شود انواع پکیج های دیواری و زمینی، آبگرمکن های زمینی و دیواری، رادیاتور، حوله خشک کن، مشعل و بویلر و … می باشد که به معرفی آنها خواهیم پرداخت.
رادیاتور:
رادیاتور یا شوفاژ نوعی مبدل حرارتی است که در گرمایش از آن استفاده می شود. استفاده از این سیستم امروزه کاربرد فراوانی در گرمایش داخلی دارد.عمل گرمایش در رادیاتور از طریق لوله های حاوی آب گرم دیگ است که درون آن گردش می کند و حرارت را توسط جابه جایی منتقل می کند. بخشی از انتقال حرارت رادیاتور هم بر اثر تابش از سطح پره ها اتفاق می افتد. معمولا به دلیل نفوذ هوا از طریق پنجره ها و درزهای آن و توزیع بهتر حرارت، رادیاتور را زیر پنجره نصب می کنند و تعداد پره ها بسته مساحت اتاق و اتلافات آن دارد.
رادیاتور ها اغلب در دو نوع پره ای و پنلی عرضه می شوند . رادیاتور و شوفاژ پره ای که از دوام و طول عمر بیشتری نسبت به سایر رادیاتور ها برخوردارند از قدیمی ترین نوع شوفاژ ها محسوب می شوند. رادیاتور های پره ای از قرار گرفتن چندین پره در کنار هم ساخته شده اند و از میزان انتقال حرارت نسبتا بالایی بر اساس تعداد پره و جنس رادیاتور بر خوردارند. شما می توانید در صورت زنگ زدگی و یا سوراخ شدن پره های رادیاتور آنها را تعویض نمایید. رادیاتور های پره ای در دو جنس آلمینیومی و فولادی عرضه خواهند شد.

رادیاتور پنلی در دو مدل تک کنوکتور و دو کنوکتور تولید می شود. کنوکتور بر خلاف اشتباه عموم که هر وسیله گرم کننده ای که جریان گرمایی ایجاد می کنند را کنوکتور می نامند، مبدل حرارتی است که بین دو صفحه و فضای خالی رادیاتور قرار دارد و بر اساس جا به جایی هوا این مبدل به سرعت گرما را از پایین به سمت بالا انتقال می دهد. کنوکتور ها به دو دسته ساده و دمنده دار تقسیم می شوند. عرض مدل دو کنوکتور دو برابر مدل تک کنوکتور می باشد. رادیاتور پنلی به طور معمول از فولاد ساخته می شوند و به همین دلیل ظرفیت گرمادهی بالاتر و همچنین مقاومت بالاتری نسبت به سایر رادیاتورهای گرمایشی دارد. قیمت رادیاتور پنلی نیز به صرفه تر بوده و عدم نیاز به هواگیری مداوم، نصب آسان و کم حجم بودن از مزایای استفاده از رادیاتور پنلی محسوب می شود. درکنار مزایای بی شماری که رادیاتور پنلی دارد مانند هر سیستم دیگری بدون ایراد نخواهد بود، یکی از مشکلات عمده ی رادیاتور های پنلی رسوب گیری زیاد آنها می باشد اما براحتی میتوان نصب رسوب گیر این مشکل را به حداقل رساند. در صورتیکه این سری از رادیاتور ها دچار خرابی و زنگ زدگی شوند نمی توان آنها را تعمیر نبود بلکه باید به کلی پنل را تعویض کرد، به دلیل بکار گیری فولاد در تهیه و ساخت بدنه، رادیاتور پنلی دارای وزن سنگین تری می باشد که جهت استفاده در دیواری های پیش ساخته لازم است که از پایه های زمینی استفاده نمود. همانطور که اشاره شد رادیاتورهای پنلی به صورت یکپارچه طراحی و تولید می شوند که همین امر باعث شده این نوع سیستم های میزان حرارت دهی و گرمادهی قابل توجهی داشته باشند بنابراین در مناطق کوهستانی و سردسیر بهترین گزینه جهت ایجاد هوای گرم و مطبوع بشمار می آیند.
https://tasisat.com/product-category/heating/radiator/



:: بازدید از این مطلب : 172
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 31 تير 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رضا اسدی

فتوریدینگ چیست؟

تحقیقات نشان داده انسان‌ها اطلاعات تصویری را بهتر و سریع‌تر از اطلاعات متنی یاد می‌گیرند و به خاطر می‌سپارند.

بیشتر اطلاعاتی که افراد در مغزشان ذخیره می‌کنند، تصویری هستند و اگر شما نیز نگاهی به درون مغز خود کنید قطعا این را تایید می‌کنید.

مغز ما در ذخیره‌سازی و بازیابی اطلاعات تصویری عالی است. درحالی‌که اطلاعات متنی را به‌راحتی نمی‌تواند بازیابی کند.

توجه داشته باشید که مغز ما مقدار زیادی اطلاعات را به‌صورت روزانه ذخیره می‌کند.

بعضی از این اطلاعات برای ما مهم هستند و بعضی از آن‌ها برای ما از اهمیت خاصی برخوردار نیستند.

برای مثال به‌عنوان یک دانش‌آموز ما اطلاعات متنی زیادی مانند کتاب‌های درسی، تکالیف، امتحانات و… داریم که باید در مغز خود ذخیره کنیم.

خوشبختانه شما می‌توانید به کمک عکس خوانی مهارت مطالعه خود را به‌طور شگفت‌انگیزی بهبود دهید و قادر خواهید بود اطلاعات را به‌ صورت تصویری ذخیره کنید که بتوانید آن را به‌آسانی بازیابی کنید.

اصل دوم: ناخودآگاه، مهمترین بخش ذهن شماست!
در این سیستم بیشتر تمرکز بر بخش ناخودآگاه ذهن است. یعنی ابتدا جذب اطلاعات به کمک بخش ناخودآگاه ذهن صورت می‌گیرد

.

ناخودآگاه انسان در دریافت و نگه‌داری اطلاعات نامحدود است و بخش اعظم ذهن یعنی چیزی بین ۹۰ تا ۹۵ درصد ذهن ما را دربر می‌گیرد.

ذهن ما همانند کوه یخی است.

خاصیت کوه یخی این است که بخش اعظم آن در قسمت زیرین قرار دارد و فقط بخش کوچکی از آن که روی آب است، قابل مشاهده می‌باشد.

ذهن ما نیز همینطور است، بخش اعظم آن که ناخودآگاه و قبل از خودآگاهی است از نظر ما پنهان است و ما چون فقط با خودآگاه خود آشنایی داریم و متوجه آن هستیم، فکر می‌کنیم تمام ذهن محدود به بخش خودآگاه است.

متخصصان بر این باورند که بخش خودآگاه ذهن قادر است تنها ۷ بیت اطلاعات را به‌طور هم‌زمان دریافت نماید، در حالی که بخش ناخودآگاه ذهن قادر است ۲۰۰۰۰ بیت اطلاعات و بیشتر را به‌طور هم‌زمان دریافت نماید.

بسیاری از افراد عادی به این دلیل که تنها بخش خودآگاه ذهن خود را به کار می‌گیرند، تنها از ۱۰ درصد مغز خود استفاده می‌کنند و ۹۰ درصد آن بدون استفاده باقی می‌ماند.

این به این معنی است که اگر ما راهی پیدا کنیم برای اینکه بتوانیم از این ۹۰ درصد باقی‌مانده استفاده کنیم، ذخیره و پردازش اطلاعات در مغز بسیار آسان‌تر خواهد شد و ما می‌توانیم اطلاعات بسیار زیادی را در مغز خود ذخیره کنیم.

این مثل این می‌ماند که ما یک کامپیوتر ۱۰ هسته‌ای خریداری کرده باشیم ولی آن را جوری تنظیم کرده باشیم که فقط از توانایی یک هسته آن برای پردازش کارها استفاده کنیم و ۹ هسته‌ی باقی‌مانده، دست‌نخورده باقی بمانند.

واضح است که اگر از تمام قابلیت کامپیوتر استفاده کنیم، هم پردازش کارها آسان‌تر خواهد شد و هم سرعت انجام کارها بسیار بالاتر خواهد رفت.

تحقیقات نشان داده که یادگیری انسان ابتدا در سطح ناخودآگاه صورت می‌گیرد و سپس به سطح خودآگاه انسان فراخوانی می‌شود.

یعنی وقتی شما در شرایطی جدید قرار می‌گیرید و یا چیزی جدید می‌آموزید، این اطلاعات ابتدا به بخش ناخودآگاه ذهن شما وارد می‌شود و در آن پردازش می‌شود.

سپس بخشی از آن اطلاعات موردنیاز را شما به‌طور ناخودآگاه به بخش خودآگاه ذهن فراخوانی می‌کنید.

بخش ناخوآگاه ذهن
نیمکره راست و چپ مغز
اصل سوم: از تمام مغز خود استفاده کن!
سوم، در عکس خوانی شما می‌آموزید چگونه از توانایی‌های هر دو نیمکره راست و چپ مغز خود به‌منظور به حداکثر رساندن پتانسیل یادگیری خود، استفاده کنید.

 

 

 

راجر اسپری، عصب‌شناس آمریکایی و برنده جایزه نوبل فهمید که مغز ما از دو نیمکره تشکیل‌شده و هریک از این بخش‌ها با عملکردهای ذهنی متفاوتی ارتباط دارند که در تعامل با یکدیگر کار می‌کنند.

اسپری نشان داد که در بیشتر ما نیمکره چپ مغز در بخش‌های کلمات، منطق، اعداد، فهرست‌ها، توالی، تجزیه‌وتحلیل و سمت راست مغز در ریتم و آهنگ، تخیل، رؤیاپردازی، رنگ، بعد، تجسم فضایی و … فعالیت می‌کند.

در عکس خوانی شما می‌آموزید با استفاده از تکنیک‌هایی مثل رسم نقشه ذهنی برای اطلاعات موردنظر، آن‌ها را با هر دو طرف مغز خود پردازش کنید و این یعنی استفاده از توانایی‌های کل ذهن.

فوتوریدینگ چطور کار می‌کند؟
در عکس خوانی شما کار کردن با بهترین ابزار پردازنده اطلاعاتی که تاکنون شناخته‌شده است را می‌آموزید و آن ذهن انسان است.

در این سیستم شما تکنیک‌هایی برای استفاده از نهایت قدرت ذهن خود را یاد می‌گیرید.

فتوریدینگ به شما تنها سریع خواندن را یاد نمی‌دهد، بلکه به شما آموزش می‌دهد چگونه بسیار سریع‌تر از قبل مطالب را درک کنید و یاد بگیرید.

زمانی که شما عکس خوانی را آموزش ببینید شما چیزی را تجربه خواهید کرد که شاید الآن آن را غیرممکن تلقی کنید.

شما یک کتاب را با سرعت یک صفحه در دو الی سه ثانیه عکس خوانی خواهید کرد و اطلاعات را مستقیماً به بخشی از مغز که قابلیت پردازش گسترش‌یافته را دارد ارسال خواهید کرد.

سپس اطلاعات جدید بادانش قبلی شما ارتباط برقرار می‌کند و برای رسیدن به هدف شما مفید واقع می‌شود.

مطالعه شما متناسب با میزان زمان در اختیار شما و میزان درک موردنیاز شما انجام می‌شود.

با استفاده از عکس خوانی ارتباط خارق‌العاده‌ای بامغز خود ایجاد می‌کنید و آن را گسترش می‌دهید.

فوتوریدینگ محدودیت‌های بخش خودآگاه ذهن شمارا دور می‌زند و به شما در کشف نبوغ خود کمک می‌کند.

 



:: بازدید از این مطلب : 168
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 19 تير 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رضا اسدی

برای تعمیر یخچال می‌توانید، یخچال خود را به مراکز تعمیراتی ببرید. همچنین برخی از مراکز هستند که تعمیرکاران خود را به منزل شما می‌فرستند و کلیه تعمیرات را در محل انجام می‌دهند که این روش بسیار بهتر است و هزینه‌های حمل‌ونقل یخچال را شامل نمی‌شود. همچنین در حین حمل‌ونقل ممکن است به یخچال شما آسیب وارد شود، درصورتی‌که درروش دوم چنین مشکلاتی وجود ندارد. در این روش شما می‌توانید به‌آسانی با شماره‌ای که مرکز تعمیراتی در اختیار مشتریان قرار می‌دهند تماس بگیرید و مشکلات به وجود آمده برای یخچال خود را برای آن‌ها شرح دهید و از آن‌ها بخواهید که تکنیسین خود را به محل شما بفرستند تا دقیق‌تر به بررسی و رفع مشکلات یخچال شما بپردازند.

https://www.beytoote.com/news/social/refrigerator1-repair-tamirsara.html



:: بازدید از این مطلب : 153
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 16 تير 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رضا اسدی

قالب وافل مهم ترین ابزار اجرای سقف وافل است که امروزه به دلایل فنی و اقتصادی در بسیاری از پروژه های بزرگ کاربرد دارد. در ادامه انواع قالب وافل و کاربرد هر یک بررسی می شود و همچنین نکاتی در مورد ابعاد و قیمت قالب وافل نیز بیان خواهد شد.

قالب وافل چیست؟
قالب وافل (waffle formwork) یک قطعه پلاستیکی در ابعاد و اشکال مشخص است که به منظور حذف بتن ناکارآمد در دال های بتنی استفاده می شود. بتن ناکارآمد به بخشی از دال بتنی گفته می شود که تحت تنش فشاری نیست و هیچ عضو کششی (میلگرد) را هم در خود نگه نمی دارد. حذف این بتن به لحاظ اقتصادی از یک طرف و به لحاظ سبک سازی سازه و کاهش جذب انرژی لرزه ای نیز بسیار اهمیت دارد.

در دهه اخیر برای حذف این بتن، ایده ها و طرح های مختلفی پیشنهاد شده که تنها تعدادی از آن ها به مرحله اجرا درآمده است. یکی از پرکاربردترین این راهکارها استفاده از قالب های پلاستیکی از جنس پلی پروپیلن با قابلیت چندین بار استفاده است که به قالب وافل معروف شده است.

وافل (waffle) در انگلیسی به معنی کلوچه با طرح پنجره ای است که به همین دلیل برای دال های مشبک و پنجره مانند استفاده می شود.

تفاوت قالب وافل با قالب های یوبوت و کوبیاکس
همان طور که گفته شد از راهکارهای دیگری نیز برای حذف بتن ناکارآمد استفاده می شود که کاربرد قالب های یوبوت (U-boot)، کوبیاکس (Cobiax) و بابل دک (Bubble Deck ) در اجرای دال های مجوف از این دست هستند. تفاوت عمده این نوع قالب ها با قالب های وافل در دفعات استفاده از آن هاست. قالب های یوبوت و کوبیاکس در درون دال جای می گیرند و پس از بتن ریزی حفراتی را درون دال ایجاد می کنند و قابل استفاده مجدد نیستند. اما قالب وافل به گونه ای طراحی شده که پس از اجرای بتن و سخت شدن آن قابل جداسازی و استفاده مجدد در جای دیگر می باشد. همین ویژگی باعث جذابیت اقتصادی قالب های وافل شده است.

مقطع دال بتنی با قالب یوبوت
مقطع دال بتنی با قالب یوبوت
برخی از مزیت های قالب وافل نسبت به قالب های یوبوت و کوبیاکس در زیر آمده است:

برای صرفه جویی در هزینه های ساخت قالب های یوبوت یا کوبیاکس اغلب از موادی با کیفیت پایین استفاده می شود که در برابر اشعه آفتاب حساس هستند. در حالی که در حین اجرا ممکن است چندین روز تحت نور خورشید قرار گرفته و در زمان حمل و نقل و نصب میلگردها دچار آسیب گردند. آسیب و شکستگی های قالب ها ممکن است باعث ورود بتن به درون قالب ها شده و بار مرده سقف را بر خلاف محاسبات افزایش دهد.
در اجرای دال های مجوف مانند یوبوت و کوبیاکس بخشی از بتن میانی دال حذف می گردد اما بتن کششی حذف نمی شود. با به کارگیری قالب وافل علاوه بر بتن میانی بخشی از بتن کششی نیز حذف می گردد. به همین دلیل سقف وافل نسبت به سقف مجوف حدود 20 درصد بتن کمتری نیاز دارد. به عبارتی دیگر به ازای هر مترمربع 200 کیلوگرم بتن کمتری استفاده می شود که از لحاظ اقتصادی و فنی بسیار حائظ اهمیت است.
قالب های وافل به دلیل اینکه چندین بار قابل استفاده هستند نسبت به قالب های درجا هزینه کمتری را برای اجرای هر متر مربع سقف تحمیل می کنند.
انواع قالب وافل از لحاظ عملکرد
قالب وافل نقش مهمی در اجرای سقف های وافل دارد به طوری که شکل و ابعاد آن عملکرد سقف را تعیین می کند. برای نمونه در اجرای سقف های وافل یک طرفه از قالب وافل یک طرفه و همین طور در اجرای سقف با عملکرد دو طرفه می بایست از قالب های وافل دو طرفه استفاده کرد. در ادامه با جزیئات این دو نوع قالب آشنا خواهیم شد.

قالب های وافل یک طرفه
قالب وافل یکطرفه به منظور اجرای دالی بکار می رود که قرار است بار مرده و زنده را در یک راستا منتقل کند که عملکرد آن چیزی شبیه به سقف تیرچه بلوک است با این تفاوت که از تیرچه های پیش ساخته استفاده نمی شود و خود قالب ها باعث شکل گیری تیرچه یا ریب (rib) می شوند.

سقف وافل کهن دک

 



:: بازدید از این مطلب : 157
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 16 ارديبهشت 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رضا اسدی

کرم شب ضد چروک اناگرین کرمی غلیظ با ساختاری غنی، به دلیل دارا بودن مواد تشکیل‌ دهنده‌ای چون Onaphyline (استخراج شده از گل مغربی و مقل ارزق یا درخت صمغ) به‌ عنوان بازسازی اپیدرم، تقویت اپیدرم و پُر کردن چروک‌های عمیق، متریکاین‌ پپتیدها با پایه مخمرهای ریز که با افتادگی پوست مقابله می‌کنند. تمرکز کرم شب ضد چروک اناگرین بر روی از بین بردن چین‌ و چروک‌ها در طول شب است. نتایج مصرف این محصول بسیار فوق‌ العاده است و در صبح روز بعد از مصرف محصول، پوست به‌ طور قابل‌ ملاحظه‌ای شفاف و صاف خواهد بود.

https://locvert.ir/product/onagrine-anti-ageing-night-cream/



:: بازدید از این مطلب : 153
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 8 ارديبهشت 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رضا اسدی

همان طور که از اسم آن مشخص است ، یکسری از موهای طبیعی و مصنوعی هستند که با متصل شدن به موهایتان حجم آنها را افزایش می دهند. اکستنشن مو انواع گوناگونی دارد. بعضی از آنها ارزان قیمت هستند و از الیاف مصنوعی درست شده ‌اند. و آنهایی هم که قیمت زیادتری دارند دارای شکلی زیبا و طبیعی‌تر هستند که از موهای واقعی و طبیعی به وجود آمده اند.

داشتن موها با حجم زیاد، آرزوی بسیاری، به خصوص افرادی که ظاهرشان برایشان مهم است دارد ؛ برای مثال بازیگران هالیوود. ولی ممکن است ندانید که در بین هنرپیشه ‌های هالیوودی که به نظر می آید موهای زیبا و پرپشتی دارند، کم نیستند آن هایی که برای دست پیدا کردن به هدف دلخواهشان از اکستنشن مو بهره گیری می ‌کنند. سئوال می کنید چرا و چگونه؟ آیا این کار مشکلاتی برایشان به همراه ندارد؟ آیا این کار در طولانی مدت سبب ریزش موی آن ها نخواهد شد؟ آن چه در ادامه مطالعه می کنید، جواب به همین سئوال های رایج در مورد اکستنشن مو می باشد. در ادامه با نکاتی که باید در مورد اکستنشن مو بدانید همراه ما باشید.

اکستنش مو برای چه افرادی مناسب است؟

بسیاری از افراد تصور می ‌کنند اکستنشن مو تنها برای خانم ‌ها درست می شود که می خواهند موهایشان را بلند کنند ولی این تنها کاربرد اکستنشن مو نمی باشد. اشخاصی که موهای نازک و کم ‌پشتی دارند هم این امکان برای آنها فراهم شده است تا با کمک این روش موهایشان را پرتر نمایند.

چگونه اکستنشن به مو متصل می گردد؟

اول آرایشگر موها را به طور کامل مورد بررسی قرار می دهد تا از نظر نازکی و حجم مو و رنگ و حالت آن اطلاعاتی بدست آورد. به این شکل می‌ تواند به شما بگوید چه نوع اکستنشنی مناسب موی شما خواهد بود؛ اکستنشن طبیعی یا مصنوعی یا اینکه چه رنگی می بایست تهیه کنید. برای اینکه بتوان موها را متصل کرد بین 5 دقیقه تا 5 ساعت احتمال دارد زمان ببرد.

برای اینکه بتوان اکستنشن مو را متصل کنید 3 روش وجود دارد:

اکستنشن سرد:

در این روش از چسبی به اسم کراتین استفاده می ‌شود تا موی مصنوعی به ریشه مو اتصال پیدا کند. این چسب رنگی ندارد. در روش سایر اکستنشن سرد از حلقه ‌های فلزی بهره گیری می ‌کنند تا موی اضافه را به ریشه مو متصل نمایند. البته به طور معمول از این نوع حلقه برای موهای ضخیم بهره گیری می ‌کنند.

 اکستنشن گرم:

از پنسی گرم‌ در این روش استفاده می‌ کنند تا با کمک کراتین موی اضافه به موی اصلی متصل شود.

استفاده از کلیپس:

در این مدل موهای اضافه به گیره یا کلیپسی اتصال پیدا می کنند و به آسانی به مو متصل و از آن جدا می گردد.

از بین روش ‌ها ذکر شده اکستنشن سرد با موی طبیعی آسیب کم تری به مو وارد می کند و برای زمان طولانی‌ باقی خواهد ماند.

آیا اکستنشن مو با درد همراه است؟

نه، 1 روز پس از انجام این ‌کار به علت وزن موی اضافه ‌شده احتمال دارد اندکی شما را اذیت و یا ناراحت کند. در اولین شب هم خوابیدن با آن ها سخت است و احتمالا تصور کنید سنجاق سر لای موهایتان گیر کرده، ولی به مرور زمان به آن عادت می‌ کنید.

دوام اکستنشن مو چقدر است و ماندگاری آن چقدر طول می کشد؟

این به سرعت رشد موهای شما بستگی دارد. کیفیت موی اضافه‌ شده و چگونگی نگهداری و رسیدگی به آن هم از اهمیت بالایی برخوردار است. روزانه می بایست 2 بار صبح و شب موها را شانه بزنید. با این حال چنان چه موهای ضعیف و نازکی داشته باشید نباید بیشتر از 3 ماه اکستنشن را نگه دارید. در غیر این صورت می ‌تواند به ریشه موهای شما آسیب وارد کند.

 

 



:: بازدید از این مطلب : 205
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 25 بهمن 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رضا اسدی

بالاخره تابستان از راه رسید و جشن های عروسی هم آغاز شدند، جشنی که در آن میزبان می بایست هزینهی بسیاری را صرف خریدن لباس‌ها و خوراکی‌ها مختلف بکند. اما قبل از تمامی این کارها می بایست یه حلقه مناسب را انتخاب کرد. که در اینجا ما قصد داریم شما را با یکسری نکات مهم در خرید حلقه بیشتر آشنا کنیم، همراه ما باشید.

برای اینکه بتوان یک حلقه ازدواج خرید باید به کجا مراجعه کنیم؟

برای خرید حلقهی ازدواج نباید تنها به یک جواهر فروشی بسنده کنیم بلکه باید به مرکز فروش جواهرات در نزدیکی محل زندگی برویم، جایی که در آن بتوانیم انواع مختلفی از جواهرات را ببینیم، از جواهرات دسته‌ دوم گرفته تا جواهراتی با قیمت بالا و لوکس. در مرکز فروش جواهرات می‌توانیم جواهر فروشی‌های زیادی را در کنار هم ببینیم و انتخاب های متنوع‌تر و زیادتری را داشته باشید. اگر بتوانید به جواهر فروشی‌های قدیمی و با سابقه‌ای مراجعه کنید بهتر است به دلیل اینکه سال‌ها در این زمینه کار می کنند و شناخته‌ شده هستند.

قبل از خرید حلقه باید چه چیزهایی را بدانیم؟

خیلی از کاربران موقع خرید حلقهی ازدواج بیشتر روی وزن سنگ‌های قیمتی تمرکز دارند. اما به‌ گفتهی مکس اولمان تنها دانستن قیراط برای خرید حلقهی ازدواج کافی نیست. چیزهایی که می بایست بدانید به شرح زیر می باشند:

۱. رنگ

بسیاری از افراد اعتقاد دارند که الماس‌ها رنگ‌های مختلفی دارند. اما برای نمونه ته‌ رنگ زرد در الماس سفید، سبب کم شدن قیمت آن خواهد شد. هر چقدر این زنگ کمتر باشد قیمت الماس زیاد است. الماس‌ها براساس رنگ در مقیاسی از D ( بی‌رنگ ) تا Z بخش بندی شده اند و در این مقیاس، هر چقدر در حروف الفبا جلوتر برویم، ته ‌رنگ زرد زیادتر خواهد شد.

۲. شفافیت

این چنان می توان گفت که میزان شفافیت درجهی آشکار بودنِ عیب ‌و ‌نقص‌های الماس را نشان خواهد داد. این عیب ‌و ‌نقص‌ها بعضی وقتها داخل الماس می باشند و بعضی وقتها روی سطح آن هستند.

۳. بُرش

به شکل معمول برش الماس با شکل آن اشتباه گرفته می ‌شود. برش الماس به نسبت‌ ها، تقارن و صیقل و جلای آن مربوط است در حالی که می تواند شکل گرد، بیضی، گلابی ‌شکل و … باشد.

۴. قیراط

الماس بر حسب قیراط که با نشانه ی اختصاری ct نمایش داده می شود به فروش می رسد. قیراط واحدی برای وزن می باشد و برعکس تصور کاربران، ربطی با اندازهی الماس ندارد. اولمان که متخصص عتیقه می باشد، این چنین بیان می کند که او اهمیت چندانی به اندازهی الماس نمی دهد و برای او کیفیت جواهرات اهمیت دارد. او همچنین می گوید: « به نظر ما داشتنِ حلقه‌ای که به درستی ساخته شده و زیباست، مثل داشتن الماسی با کیفیت زیاد است که از تمامی خصوصیات کیفی برخوردار می باشد. »

چگونه می‌توانیم متوجه شویم که حلقهی مورد نظر دارای کیفیت بالایی است؟

زمانی که قصد دارید حلقه‌ای را خریداری کنید که سال‌ها سالم بماند و دوام زیادی داشته باشد، در نظر داشته باشید که پلاتین یکی از سخت‌ترین موادی می باشد که در جواهرسازی مورد استفاده قرار می گیرد و تا حدی مواد دیگری مثل طلای سفید کهنه و از بین نمی رود. به هیچ عنوان در پی نقره نباشید، به دلیل اینکه نقره مادهی خیلی نرمی می باشد که دوام زیادی ندارد.

اولمان این چنین بیان می کند که صرف ‌نظر از مواد استفاده ‌شده در جواهرات، زمانی که می‌خواهیم بدانیم که آیا حلقه‌ای که خریده ایم، ارزش پولی را که برای آن می پردازیم دارد یا خیر، ( اعتماد اصلی ترین عامل در این بخش محسوب می شود ) او همچنین می گوید که ( می‌توانید همه ی تحقیق‌ها را می توان انجام داد است، اما در آخر باید بدانید که جواهرسازی، صنعت پیچیده‌ای می باشد و باید باور داشته باشید که جواهرسازی که درباره حلقه به شما اطلاعات می‌دهد، صادق است و حقیقت را به شما می‌گوید)



:: بازدید از این مطلب : 199
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 25 بهمن 1398 | نظرات ()